چه برنامه هایی با سی شارپ می توانیم بنویسیم ؟

چه برنامه هایی با سی شارپ می توانیم بنویسیم ؟
فهرست مقاله [نمایش]

    سی شارپ (#C) ریشه در زبان های خانواده C دارد و یک زبان برنامه نویسی شی گرا سطح بالا است. این زبان فوق العاده ، متن باز ، ساده ، مدرن ، انعطاف پذیر و چند منظوره است.
    سی شارپ یک زبان برنامه نویسی است که توسط مایکروسافت در سال 2001 توسعه و راه اندازی شد و برای توسعه برنامه های وب ، دسکتاپ ، تلفن همراه ، بازی ها و موارد دیگر استفاده می شود.

    سی شارپ یک زبان ساده ، مدرن و شی گرا است که به توسعه دهندگان انعطاف پذیری و ویژگی هایی را برای ساخت نرم افزار می دهد که نه تنها در دنیای امروز کاربرد دارد بلکه در آینده، بسیار پرکاربردتر می شود.

    برای یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ  دوره رایگان و بسیار کاربردی  آموزش سی شارپ  در سایت باگتو را مشاهده کنید.

    در این مقاله قصد داریم که انواع نرم‌افزارهایی که می‌توانید با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ توسعه دهید را به شما معرفی کنیم. 

     

    اما چرا به‌جای کلمه ساختن از کلمه توسعه استفاده می‌کنیم؟
    اگر دقت کرده باشید به ما برنامه‌نویس‌ها developer و یا توسعه‌دهنده می‌گویند و در شرکت‌های برنامه‌نویسی می‌گویند برنامه را داریم توسعه می‌دهیم و نمی‌گویند که داریم برنامه می‌سازیم حالا به نظر شما چرا؟
     زیرا ساختن یک نرم‌افزار انتها ندارد و مانند ساختن ساختمان نیست که روزی به پایان برسد و زمانی که یک برنامه را شروع به ساختن می‌کنیم همیشه در حال اضافه‌کردن فیچر به آن هستیم و آن را توسعه می‌دهیم و هرگز این نرم‌افزار متوقف نمی‌شود و همیشه درحال‌رشد است مانند اپلیکیشن تلگرام که هرروزه برای آن آپدیت می‌آید و شما نسخه جدید را دریافت می‌کنید به همین دلیل از کلمه توسعه استفاده می‌کنیم (نرم‌افزار موجود زنده است).
     

    در مقاله  نصب سی شارپ: آموزش قدم به قدم راه اندازی ویژال استودیو آموزش دادیم که چطور سی شارپ رو نصب کنید و ازش استفاده کنید

    برای زبان سی شارپ چه محیط‌های توسعه‌ای وجود دارد؟

     محیط توسعه: نرم‌افزاری است که می‌توان با استفاده از آن کدهای خودمان را بنویسیم و نرم‌افزارهای خودمان را ایجاد کنیم و توسعه دهیم.
    مهم‌ترین آن‌ها Visual studio  است که در سه نسخه مختلف است اولین آن community است که برای دانشجوها و رایگان است که قابلیت‌های کمی دارد، نسخه دیگر آن professional  است که قابلیت‌های بیشتری دارد و اما بهترین و کامل‌ترین نسخه آن enterprise  است که در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که ویژوال استودیو برای همه سیستم‌عامل‌ها وجود دارد مانند مک و..
    اما اگر سیستم شما ضعیف است مایکروسافت یک نرم‌افزار دیگری انتشار داده است به نام visual studio code  که سبک‌تر از نسخه اصلی است اما هر دو نرم افزار توسط کمپانی Microsoft  توسعه داده شده اند.


    تفاوت visual studio  با visual studio code  چیست؟

     

    visual studio code نیاز به منابع قوی ندارد یعنی با سیستم‌های ضعیف‌تر نیز کار می‌کند.

    تمام قابلیت‌های Visual Studio  را ندارد و نسخه فشرده شده باقابلیت‌های بسیار کمتر است

     

     کمپانی مایکروسافت در نسخه جدید دات نت قابلیتی را قرار داده که با کدهای command line  نیز بتوان کدهای سی شارپ را وارد کرد و از نسخه‌های visual studio و visual studio  کد استفاده نکرد ازاین‌رو باعث شده که شرکت‌های دیگر نیز در ideهای خود قابلیت‌هایی برای سی شارپ بیفزایند پس می‌توانید از ideهای دیگر هم برای توسعه برنامه‌های دات نت استفاده کنید

    برای تست کدهای سی شارپ خود همیشه به نرم‌افزارهایی که روی سیستم ما نصب شوند نیاز نداریم بلکه می‌توانیم از کامپایلرهای آنلاین نیز استفاده کنیم مثلاً با جستجوی جمله  c# online compiler  در گوگل می‌توانیم از کامپایلرهای آنلاین استفاده کنیم 

     

     می‌توانیم با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند نیز کدهای سی شارپ را تست کرد می‌توان در استورهای مختلف جمله c# compiler را جستجو کرد و به نتایج مطلوبی رسید.

    با استفاده از زبان #Cو فریموورک NET. چه برنامه‌هایی را می‌توانیم توسعه دهیم؟


    با استفاده از این زبان می‌توان تحت پلتفرم‌های مختلفی برنامه‌هایی توسعه داد در زیر نمونه‌های از برنامه‌هایی که می‌توان توسعه داد را بیان می کنیم.

    •    Console 

    یک صفحه سیاه است و می‌توانیم با استفاده از آن به برنامه ورودی بدهیم و یا خروجی را در آن صفحه چاپ کنیم و ببینیم و بیشترین کاربرد آن در مبحث آموزشی است و کاربر دیگر با جزئیات تکنولوژی‌های بخش ui  درگیر نمی‌شود و به‌صورت مستقیم می‌تواند َ#C را فرابگیرد.

    •    Desktop App

     اپلیکیشن‌هایی هستند که در خروجی یک فایل با پسوند exe به ما می‌دهند که ما می‌توانیم آنها را بر روی کامپیوترها اجرا کنیم مانند word و یا  calculator  پس به آپ‌هایی که بروی پلتفرم ویندوز کار می‌کنند desktop application می‌گویند اما تا قبل از انتشار .net core تمامی desktop applicationهایی که با زبان سی شارپ می‌نوشتیم فقط بر روی سیستم‌عامل ویندوز قابل‌اجرا بودند اما با ارائه .net core  اپلیکیشن‌هایی که می‌نویسیم هم زمان روی سیستم‌های لینوکس و مک نیز قابل‌اجرا هستند.

    •    MobileApp

    امروزه برنامه‌های موبایل خیلی فراگیر شده‌اند ما می‌توانیم با استفاده از زبان c#  و تکنولوژی Xamarin  نرم‌افزارهای موبایل را تولید کنیم و توسعه دهیم و با این تکنولوژی می‌توانیم برای سیستم‌عامل‌های android  و ios  نرم‌افزارها را توسعه داد البته Xamarin  یک تکنولوژی دارد به نام Xamarin form که می‌تواند به‌صورت cross-platform  یک بار کد زد و در خروجی خروجی های android و  ios را دریافت کرد

    •    Web App

    با استفاده از تکنولوژی asp.net  که با زبان سی شارپ کار می‌کند می‌توانیم اپلیکیشن‌های تحت وب تولید کنیم. سایت‌هایی که در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می‌کنید نمونه‌هایی از web appها هستند و همچنین می‌توان بخش backend  نرم‌افزارهای موبایل هم با این ابزارها نوشت مانند اسنپ


    •    Services: می‌توان سرویس‌هایی را با wcf  و یا apiها ارائه داد
    •    Iot : می‌توان کارهای اینترنت اشیا را انجام داد
    •    AI: می‌توان کارهای هوش مصنوعی را انجام داد با استفاده از ML.NET 
    •    Game : می‌توان برنامه‌نویسی بازی انجام داد بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی با استفاده از موتور بازی‌سازی unity  که با سی شارپ کار می‌کند.

    سخن پایانی 
    برنامه‌های مختلفی را می‌توان با استفاده از سی شارپ توسعه داد که مهم‌ترین آنها موارد بالا هستند و از بین آنها web appها و serviceها هستند را می‌توان جز بهترین به‌حساب آورد که با استفاده از این زبان می‌توانید بر روی این حوزه‌ها کارهای زیادی انجام دهید چرا که قابلیت‌های زیادی برای آنها وجود دارد
    خب امیدواریم که کاربردهای زبان سی شارپ را متوجه شده باشید البته توجه داشته باشید که در دوره‌های باگتو ما به‌صورت کامل نوشتن برنامه‌های تحت کنسول ویندوز و وب را آموزش داده‌ایم و در صورت نیاز می‌توانید از آنها استفاده کنید و برای یادگیری سی شارپ در سطوح حرفه ای می توانید دوره آموزش سی شارپ پیشرفته سایت باگتو رو ببینید.


    • نویسنده: احمدرضا غلامی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران