متغیرها (variable ) در سی شارپ

متغیرها (variable )   در سی شارپ
فهرست مقاله [نمایش]

    آیا تابه‌حال شده که درون قوری چای آب بنوشید و یا اینکه نان را به‌جای سبد نان درون پارچ آب بگذارید و یا اینکه لوازم‌یدکی ماشین خود را درون یخچال بگذارید؟

    قطعاً جواب شما به سؤالات بالا منفی است چراکه هر چیزی جای خود را دارد و شما نمی‌تواند چیزی را در جایی که مناسب آن نیست قرار دهید. در این مقاله قصد داریم شمارا با متغیرها در سی شارپ که بسیار شبیه به همین موضوع است آشنا کنیم.

     در دوره رایگان آموزش سی شارپ کار با متغیرها در سی شارپ رو آموزش دادیم که برای آموزش بیشتر می‌توانید به این دوره مراجعه کنید.

     

    متغیر یا Variable چیست؟
     

    همان‌طور که گفته شد   Variable  و یا متغیر به معنی تغییر کننده و یا جایی برای نگهداری چیزی است. در برنامه‌نویسی ما نیاز داریم در نقاط مختلف برنامه دیتاهایی را که جنس‌های مختلفی دارند را درون قسمت‌های مختلف برنامه نگه‌داری کنیم تا بتوانیم در قسمت‌های بعدی برنامه از دیتای نگه‌داری شده استفاده کنیم به‌عنوان‌مثال زمانی که داریم یک برنامه ساده ماشین‌حساب می‌نویسیم دیتاهایی که کاربر وارد می‌کنند لازم است نگهداری شوند برای مثال زمانی که می‌خواهیم دو عدد را باهم جمع کنیم زمانی که کاربر عدد اول را وارد می‌کند ما آن عدد را درون یک متغیر ذخیره می‌کنیم و منتظر می‌مانیم که عدد بعدی را وارد کند که با عدد قبلی ذخیره شده جمع کنیم.

    نکته مهمی که در استفاده از متغیرها وجود دارد این است که همان‌طور که در مقدمه اشاره شد درون هر متغیر مقادیر خاصی را می‌توان قرارداد برای مثال درون متغیر int  می‌توان  فقط عدد قرارداد و اگر درون آن هر چیزی جز عدد قرار دهیم با خطا مواجه می‌شویم.

    متغیرها مبحث بسیار مهمی در نرم‌افزار هستند به‌طوری که در تمامی متدها و توابع خود ما متغیرهایی داریم برای نگهداری مقادیر مختلف در طول برنامه.

    در زبان برنامه‌نویسی سی شارپ ما متغیرهای مختلفی برای نگهداری مقادیر مختلفی داریم.

      برای آموزش شی گرایی میتوانید به مقاله آموزش شی گرایی در سی شارپ (Csharp Object Oriented) مراجعه کنید

     

     

    انواع متغیرها در سی شارپ

    Variable

     

    البته ناگفته نماند که لیست بالا همه متغیرهای سی شارپ نیستند و مثالی از آن‌ها هستند و تعداد متغیرهای سی شارپ خیلی زیاد است.

    برای مثال درون متغیر string  فقط می‌توان مقدار رشته وارد کرد و چیزهایی جز آن منجر به خطا می‌شود و یا درون متغیر bool می‌توان مقدار true  یا false  قرارداد

    و به این شکل می‌توان مقادیر مختلفی را در قسمت‌های مختلف برنامه ذخیره کرد

     

    تعریف متغیرها در سی شارپ

    برای تعریف یک متغیر، باید ابتدا نوع آن را مشخص کرده و سپس به آن یک مقدار اختصاص دهید.

     مقدار دلخواه = نام دلخواه  نوع متغیر

    مثال:

    tring Name= “bugeto”;

    در مثال بالا ما یک متغیر تعریف کردیم به نام  Name  و مقدار آن bugeto است و ما ازاین‌پس هرجایی از فضای نامی این متغیر استفاده کنیم و متغیر Name  را صدا کنیم مقدار bugeto  را به دست می‌آوریم و البته می‌توانیم به آن مقدار جدید بدهیم.

    و به همین شکل می‌توانیم از تمامی متغیرها در سی شارپ استفاده کنیم

     

    نکاتی درباره متغیرها در سی شارپ

    • در برخی مواقع پیش می‌آید که می‌خواهیم متغیری را ذخیره کنیم که نوع آن درون متغیرهای سی شارپ وجود ندارد در این حالت باید کلاس آن نوع را بنویسیم. برای یادگیری مفهوم کلاس می‌توانید به مقاله شی گرایی در سی شارپ مراجعه نمایید
    • متغیرها درون رم سیستم شما ذخیره می‌شوند و با هر بار اجرای برنامه مقادیر ذخیره می‌شوند و زمانی که برنامه بسته شود این مقادیر پاک می‌شوند مقدار فضای اشغال شده هر متغیر درون رم متفاوت است مثلاً نوع داده int چهار بایت است و 4 بایت از حافظه RAM را اشغال می‌کند.
    • می‌توان بر روی متغیرها عملیات‌های ریاضی مانند جمع و تفریق و غیره انجام داد.
    • می‌توانید یک متغیر را بدون اختصاص مقداری به آن تعریف کنید و بعداً در زمانی مشخص آن را مقداردهی کنید.
    
    Int num;
    num =10;
    

     

     

    مقادیر ثابت

    زمانی که نام متغیر به گوش شما می‌خورد شما این تصور را دارید که مقداری است که تغییر می‌کند اما همیشه این‌گونه نیست به‌عنوان‌مثال اگر قبل از انتخاب نوع متغیر از کلمه کلیدی const  استفاده کنیم دیگر این مقدار قابل تغییر نیست به مثال زیر توجه کنید

    const string Name= “bugeto”;

    در مثال بالا مقدار متغیر Name  همیشه ثابت است و مقدار bugeto  را دارد و هرگز تا انتهای برنامه تغییر نمی‌کند

     

    نمایش دیتاهای درون متغیر

    در سی شارپ برای نمایش دیتاهای درون متغیرها می‌توان از متد WriteLine استفاده کرد

    Console.WriteLine(variable name);

     

     

     

    امیدواریم که تا حد قابل قبولی با این مبحث ساده و پرکاربرد آشنا شده باشید البته شما می‌توانید برای یادگیری بهتر این مبحث به دوره رایگان سی شارپ و برای آموزش  پیشرفته سی شارپ به دوره ستارگان سی شارپ  وب‌سایت باگتو مراجعه فرمایید.


    • نویسنده: روشن احمدی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران