برای یادگیری برنامه نویسی چه پیش نیازهای لازم است؟

برای یادگیری برنامه نویسی چه پیش نیازهای لازم است؟
فهرست مقاله [نمایش]

     

    در این مقاله قصد داریم مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای رو توضیح بدهیم. برنامه نویسی میتواند کار خیلی راحتی باشد و هم میتواند از کار کردن در معدن هم سختتر باشد و این بستگی به خود فرد دارد، اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید نشان میدهد که شما قدرت یادگیری برنامه نویسی را دارید. شما اگر از برنامه نویسان با تجربه بپرسید که برنامه نویسی کار سختی است؟ اکثرا در پاسخ به شما می گویند که خیر برنامه نویسی از آب خوردن هم راحتتر است.

    بله؟؟؟ واقعا همین پاسخ را می شنوید.

    اما در روزهای اول ورود به دنیایی برنامه نویسی کار بسیار دشوار به نظر میرسد و همه چیز برای شما گنگ و نامفهوم است  وارد دنیای جدید و جذابی شده اید که پر از چالش هایست که یکی یکی باید پشت سر بگذارید. پس از گذراندن این سختی های اولیه تفکر برنامه نویسی جز جدایی ناپذیر از ذهن و زندگی شما می شود و از این زمان به بعد از آن  لذت می برید.

    برای ورود به دنیای برنامه نویسی و شروع به نوشتن اولین کدهای خود نیاز به مراحلی دارید که قبل از شروع بهتر است که انجام دهید.

    1- علاقه و هدف

    به نظر من علاقه و داشتن هدف مهمترین پیش نیاز برای یادگیری برنامه نویسی می باشد. در آینده ای نزدیک شما بر روی یک پروژه بزرگ شروع به کار می کنید و به احتمال 100 درصد به باگ هایی بر می خورید که ممکن است روزها و شب های زیادی درگیر رفع این باگ ها بشوید. حتی ممکن است در آخر هفته که دوستان شما برنامه تفریحی را ترتیب داده باشند شما ترجیح بدی خونه بمونی و روی رفع باگ و یادگیری مطالب بیشتر کار کنید در این شرایط سخت فقط علاقه و هدف است که می تواند شما را در مسیر نگه دارد.

    2- برنامه نویسی چیست؟

    برنامه نویسی یک فرایند خلاق است و مراحل کار کامیوترها را مشخص می کند. کامپیوتر ها مثل انسان هوشمند نیستند و نمی توانند فکر کنند و عملیاتی را انجام دهند، در واقع این انسان ها هستند که دستوراتی را به کامپیوترها می دهند و کامپیوتر با دقت خیلی بالایی تمامی این دستورات را انجام می دهد. به نوشتن دستورات برای کامپوتر برنامه نویسی می گویند. فکر کنید که شما یک خدمتکار در منزل دارید و از او می خواهید که یک لیوان آب برای شما بیاورد. فقط کافیه از او درخواست آب کنید خودش هوشمندانه تصمیم میگیرد که این کار را چگونه انجام دهد و نیاز شما را برطرف سازد.

    حالا اگر از یک ربات درخواست یک لیوان آب داشته باشید چگونه این کار را انجام میدهد؟

    باید از قبل برنامه ریزی برای این ربات کرده باشید که به محض دریافت این درخواست مراحلی که برای انجام این عمل است را طی کند و نیاز شما را برطرف سازد. مراحل برنامه نویسی ربات برای فراهم نمودن یک لیوان آب برای درخواست کننده را در ادامه می بینیم.

    1- شروع

    2- آشپزخانه را پیدا کن

    3- حالا به سمت آشپزخانه حرکت کن

    4- یک لیوان را بردار

    5- آب سرد کن را پیدا کن

    6- به سمت آب سرد کن حرکت کن

    7- لیوان را از خروجی آب سرد کن پر کن

    8- حالا به سمت درخواست کننده حرکت کن

    9- لیوان را به درخواست کننده تحویل بده

    10- پایان

    در مثال بالا طی 10 مرحله ربات برای ما این کار را انجام میدهد. برنامه نویسی نوشتن همین مراحل برای کامپیوتر ها است. البته در دنیای واقعی کمی متفاوت تر از این است و این فقط یک مثال است تا شما نحوه نوشتن برنامه را درک کنید. برای برنامه نویسی زبان های مخصوصی وجود دارد که با استفاده از این زبان ها می توانیم برای کامپیوترها و موبایل ها برنامه نویسی انجام دهیم.

    3- زبان برنامه نویسی چیست؟

    پیشتر گفتیم که کامپیوترها مثل انسان هوشمند نیستند و نمی توانند فکر کنند. جالب است بدانید که کامپیوتر ها فقط معنای 0 و 1 را متوجه می شوند و تمامی این عملیات های پیچیده ای از پرتاپ موشک های ناسا به فضا تا اینستاگرام و فیسبوک و بازی های پر هیجان گرفته را با 0 و 1 انجام می شوند. شاید برای کامپیوتر ها انجام عملیات های پیچیده با 0 و 1 کار بسیار ساده ای باشد اما برای انسان کار دشوار و نشدنی است، ما نمی توانیم دستورات پیچیده را به 0 و 1 تبدیل کنیم و به کامپیوتر ها تحویل بدهیم برای اجرا و به همین دلیل بود که زبان های برنامه نویسی را اختراع کردند. این زبان ها یک رابط بین انسان و کامپیوتر هستند. و ما دستورات لازمه را با این زبان ها می نویسیم و توسط کامپایلر هر زبان این دستورات به 0 و 1 تبدیل می شوند که کامپیوتر ها بتوانند این دستورات را اجرا کنند.

    4- آشنایی با الگوریتم ها

    الگوریتم روشی است که توسط خوارزمی ریاضی دان بزرگ ایرانی برای حل مسائل پیچیده ابداع شد. کلمه الگوریتم هم از نام الخوارزمی به پاس احترام به این دانشمند گرفته شده است. الگوریتم مسائل پیچیده را به مراحل کوچکتر و قابل انجام خرد می کند و بدین ترتیب مسئله به راحتی حل می شود. شما باید تمرینات زیادی از الگوریتم ها را حل کنید و اینقدر این کار را تکرار کنید که هرچیزی در دنیای اطراف مشاهده می کنید سریع در ذهنتان الگوریتم انجام آن کار را بنویسید. تسلط بر نوشتن الگوریتم ها باعث می شود ذهن شما آماده برنامه نویسی بشود و هر برنامه ی پیچیده ای را به راحتی بنویسید. تمریناتی که باید انجام بدهید اصلا کار سختی نیست فقط باید تکرار کنید و برای کارهای مختلف الگوریتم ها را پیاده سازی کنید. مثال: الگوریتم حرکت یک خودرو را بنویسید

    1- شروع

    2- راننده وارد خودرو می شود

    3- آینه ها را تنطیم می کند

    4- کمربند ایمنی را می بندد

    5- خودرو را در دنده یک قرار می دهد

    6- و سپس خودرو حرکت می کند

     

    7- پس از رسیدن به مقصد خودرو متوقف می شود

    8- پایان

    5- آشنایی با فلوچارت

    تعداد خطوط الگوریتم ها که بالا می رود امکان اشتباه و بی نظمی وجود دارد. برای ساختار دادن به الگوریتم ها و امکان اشتباه کمتر آنها را به فلوچارت تبدیل می کنیم. فلوچارت روند برنامه را در قالب اشکال هندسی نمایش می دهد، چون دارای یک ساختار مناسب است و تمامی برنامه نویسان دنیا با این ساختار آشنا هستند به زبان مشترک بین برنامه نویسان و دیگر تیم ها از آن یاد می شود. شما باید تسلط کافی هم بر فلوچارت ها داشته باشید و الگوریتم هایی که نوشته اید را بتوانید به فلوچارت تبدیل کنید.

    6- چه نوع برنامه نویس هایی داریم؟ یکی را رانتخاب کنید

    Backend developer برنامه نویسان بک اند منطق بیزینس را پیاده سازی می کنند. بخش هایی مانند ارتباط با بانک های اطلاعاتی منطق تجاری و هرچیزی که باعث عملکرد برنامه می شود را برنامه نویسان بک اند می نویسند

    Frontend developer برنامه نویسی فرانت اند جذابیت خاصی دارد.وظیفه این نوع برنامه نویسان طراحی رابط کاربری برنامه است و محیطی را طراحی می کنند که کاربران بتوانند به راحتی با برنامه تعامل داشته باشند و دستورات را به برنامه ارسال کنند.درواقع می توان گفت رابط بین کاربر و برنامه هستند شما باید بر اساس علاقه ای که دارید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید. البته اگر بک اند را انتخاب کنید به ناچار باید مختصری از برنامه نویسی فرانت اند را هم یادبگیرید.

    7- انتخاب زبان و تکنولوژی مناسب

    اگر قصد مسافرت داشته باشید برای رسیدن به مقصد گزینه های زیادی وجود دارد، برای مثال برای سفرهای درون شهری می توانید از مترو، دوچرخه ، موتور ، ماشین شخصی ، اسنپ و یا حتی پای پیاده را انتخاب کنید و برای سفرهای بین شهری می توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس ، ماشین شخصی و... یکی را انتخاب کنید. برای انجام برنامه نویسی فرانت اند و یا بک اند هم تکنولوژی ها ، زبان ها و فریم ورک های زیادی در بازار وجود دارد که بر اساس شرایط و مزایا و معایت هرکدام برای هر پروژه یکی را انتخاب می کنند. شما در اوایل کار باید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید و در آن تسلط کافی پیدا کنید در آینده می توانید گزینه های بیشتری از این تکنولوژی ها و ... را برای یادگیری انتخاب کنید.

    8- مراحل تبدیل شدن به برنامه نویس بک اند

    یکی از بهترین گزینه های که این روزها می توان برای برنامه نویسی بک اند انتخاب کرد asp.net core می باشد.در این قسمت مراحلی که باید طی کنید تا در برنامه نویسی بک اند با asp.net core حرفه ای شوید را برای شما جمع آوری کرده ایم.

    • اشنایی با الگوریتم و فلوچرات

    • آشنایی مقدماتی با html

    • آشنایی با javascript , jquery

    • آشنایی با زبان سی شارپ

    • آشنایی با یک دیتابیس

    • و شروع به آموزش asp.net core

    برای مطالعه بیشتر در مورد این مطالب می تواند مقاله پیش نیازهای asp.net core را مطالعه کنید.

    9- کار نیکو کردن از پر کردن است

    برای این که به برنامه نویس حرفه ای تبدیل بشوید و سبک زندگی خود و هزاران نفر دیگر را تغییر دهید باید تمرین و تکرار زیادی انجام دهید. سعی کنید به هر مشکلی که میخورید خودتان دست به کار شوید و راه حل را در گوگل جستجو کنید. یکی از مهارت های یک برنامه نویس خوب جستجو کردن در گوگل است. تقریبا میشه گفت 99 درصد مشکلاتی که در حین کار شما به آن برخورده اید هزاران نفر دیگر در سرتاسر دنیا این مشکل را داشته اند و راه حل های برای آن در اینترنت وجود دارد شما باید بگردید،مطالعه کنید و مطالب مرتبط را پیدا کنید.


    • نویسنده: احسان بابائی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران

    avatar
    .
    1399/09/18

    سلام، پس برنامه نویس اندروید و... چی شد؟

    avatar
    احسان بابائی
    1399/10/09

    اینجا برنامه نویسی وب و بک اند مورد بررسی قرار گرفته شده است