معماری میکروسرویس چه مزایا و معایبی دارد؟

معماری میکروسرویس چه مزایا و معایبی دارد؟
فهرست مقاله [نمایش]

    برای افرادی که در حال بررسی میکروسرویس‌ها هستند و اینکه چگونه می‌توانند به سازمان خود کمک کنندمنابع زیادی ، وجود دارد. برخی از این منابع عالی شامل  Martin Fowler و Microservices.io هستند که تقریباً هرآنچه را که لازم است در مورد این موضوع بدانید آنجا پیدا می‌کنید. در این مقاله، لیستی مختصر از مزایا و معایب معماری میکرو سرویس‌ها ارائه می‌شود که برخی از آنها بر تصمیم برای پیاده‌سازی میکروسرویس‌ها در زیرساخت‌های شرکت IT شما تأثیر می‌گذارد.

    در دوره رایگان آموزش میکروسرویس سایت ما به معرفی کامل میکروسرویس پرداخته ایم  توصیه میکنم حتما این دوره رو ببینید.

     

    میکروسرویس چیست؟

     

    microservice

      در مقاله میکروسرویس چیست این معماری را بصورت کامل آموزش داده ایم شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این معماری  به این مقاله مراجعه کنید.


    در فضای کسب‌وکار امروز، شرکت‌ها باید سریع‌تر از همیشه به نیازهای کاربر و شرایط متغیر پاسخ دهند. برای ادامه کار، اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری باید سریع deploy شوند، نگهداری آنها آسان باشد و همیشه در دسترس باشند. باوجوداینکه معماری سنتی هنوز هم می‌تواند بسیاری از اینها را کنترل کند، ولی محدودیت‌هایی دارد. در برخی موارد، رویکرد پویاتر و مقیاس‌پذیرتر برای توسعه اپلیکیشن می‌تواند برای آینده حوزه تجاری حیاتی باشد.

    یکی از این رویکردها، معماری میکروسرویس است. میکروسرویس‌ها با تعدیل کردن برنامه‌های پیچیده، نوید تغییرات سریع و آسان نرم‌افزار را در مقایسه با معماری‌های Monolithic و سنتی می‌دهند. سپس توسعه دهندگان، اپلیکیشن‌هایی را از قطعات قابل تعویض، قابل ارتقا و مقیاس‌پذیر می‌سازند.

    در یک‌دنیای ایدئال، این سبک معماری ماژولار با ایجاد امکان توسعه سریع قابلیت‌های ابتکاری، رشد بیزینس را تسریع می‌کند. با این‌حال، اپلیکیشن‌های  Decomposing(در حال تجزیه) همچنین می‌توانند در مقایسه با یک مدل monolithic ،پیچیدگی ایجاد کنند و این فقط اسکراچ (scratch) سطح تریدآف‌ها است. با پیشرفت معماری میکروسرویس همراه با Hype Cycle(مراحل زمانی محبوب شدن یک فناوری) درک ما از جوانب مثبت و منفی آن تکامل‌یافته است؛ بنابراین، مزایا و معایب میکروسرویس‌ها چیست؟ در مورد رایج‌ترین مواردی که با آنها روبرو می‌شویم ادامه مطلب را بخوانید.

    میکروسرویس‌ها یا معماری میکروسرویس‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که به‌عنوان کالکشنی از loosely coupled services(سرویس‌ها به‌صورت مستقل و با حداقل وابستگی)،مرتب شده یا ساختاریافته‌اند.

    به‌طورکلی، میکروسرویس‌ها دارای این ویژگی‌ها هستند:

    هر میکروسرویس مدل داده خاص خود را دارد و داده‌های خاص خود را مدیریت می‌کند.
    داده‌ها با استفاده از Dumb Pipes(یک شبکه ساده با پهنای باند کافی برای انتقال بایت) مانند یک  Event Broker(پیام‌های ارسال رویداد را دریافت، فیلتر و توزیع می‌کند) یا یک پروتکل سبک‌ مانند REST ، بین میکروسرویس‌ها حرکت می‌کنند.
    دامنه کوچکی که شامل یک بخش از عملکردهای تجاری است.
    عملکردهای داخلی یک black box است که فقط از طریق API برای برنامه‌های خارجی قابل‌دسترسی است.

    microservice


    مزایا و معایب معماری میکروسرویس‌ها


    در زیر به رایج‌ترین مزایا و معایب معماری میکروسرویس‌ها در یک محیط سازمانی خواهیم پرداخت.

     

    مزایای میکروسرویس‌ها:

     

     میکروسرویس‌ها به‌خوبی با پردازش‌های توسعه سریع کار می‌کنند و نیاز روزافزون به جریان سیال اطلاعات را برآورده می کنند.

    میکروسرویس‌ها به طور مستقل قابل‌استفاده هستند و امکان استقلال بیشتر تیم را فراهم می‌کنند.

    در صورت لزوم، هر میکروسرویس می‌تواند به طور مستقل deploy (پیاده‌سازی) شود و امکان پیشرفت مداوم و آپدیت سریع اَپ را فراهم می‌کند.

    میکروسرویس‌های خاص را می‌توان به تیم‌های توسعه خاص اختصاص داد که به آنها امکان می‌دهد فقط روی یک سرویس یا ویژگی تمرکز کنند. یعنی تیم‌ها می‌توانند بدون نگرانی در مورد بقیه اَپ ها، به طور مستقل کار کنند.

    میکروسرویس‌ها به طور مستقل مقیاس‌پذیر هستند.

    با افزایش تقاضا برای یک اَپ، مقیاس‌بندی با استفاده از میکروسرویس‌ها آسان‌تر است. می‌توان به‌جای مقیاس‌بندی کل یک اَپ، منابع را به میکروسرویس‌های موردنیاز افزایش داد. این بدان معنی است که مقیاس‌بندی نیز سریع‌تر و اغلب مقرون‌به‌صرفه است.

    از طریق جداسازی خطا باعث کاهش downtime می‌شوند.

    اگر میکروسرویس خاصی از کار افتاد، می‌توان آن خرابی را به آن سرویس ایزوله کرده و از خرابی‌های فوری که باعث خرابی اَپ می‌شود جلوگیری کرد. این جداسازی خطا به این معنی است که برنامه حیاتی شما حتی در صورت خرابی یکی از ماژول‌ها نیز از کار نمی‌افتد.

    Codebase کوچک‌تر تیم‌ها را قادر می‌سازد تا کد را به‌راحتی درک کنند، و نگهداری آن را ساده‌تر می‌کنند.

    میکروسرویس معمولاً دارای Codebase کوچک است که نگهداری و پیاده‌سازی آنها را آسان‌تر می کند. همچنین تمیز نگه‌داشتن کد و مسئولیت کامل تیم‌ها در قبال سرویس‌های خاص بسیار راحت‌تر است.

     

    معایب میکروسرویس‌ها:


    باتوجه‌به سرعت تجارت امروز و ظهور تکنولوژی‌های جدید که مدیریت میکروسرویس‌ها را ساده‌تر می‌کند، مزایای میکروسرویس‌ها بیشتر از معایب آن است، اما هنوز هم معایبی وجود دارد. درحالی‌که بسیاری از مراحل توسعه با میکروسرویس‌ها ساده شده است، اما نواحی معدودی وجود دارد که میکروسرویس می‌توانند در واقع باعث پیچیدگی جدید شوند.

    1-میکروسرویس‌ها انواع مختلفی از پیچیدگی را نسبت به اپلیکیشن‌های Monolithic ،برای تیم‌های توسعه ایجاد می‌کنند.

    • ارتباط بین سرویس‌ها می‌تواند پیچیده باشد. یک اپلیکیشن می‌تواند شامل ده ها یا حتی صدها سرویس مختلف باشد و همه آنها نیاز به برقراری ارتباط ایمن دارند.
    • دیباگ کردن با میکروسرویس‌ها چالش‌برانگیزتر می‌شود. با استفاده از یک اپلیکیشن متشکل از چندین میکروسرویس و هر یک از میکروسرویس‌ها دارای مجموعه log جداگانه مربوط به خود، بررسی این لاگ‌ها در زمان وقوع یک خطا و ردیابی منبع خطا، می‌تواند دشوار باشد. 
    • درحالی‌که تست واحد با میکروسرویس‌ها ممکن است آسان‌تر باشد، تست integration (یکپارچه‌سازی) این‌گونه نیست. این مؤلفه‌ها توزیع شده‌اند و توسعه‌دهندگان نمی‌توانند کل یک سیستم را از طریق ماشین‌های جداگانه خود آزمایش کنند.

    2-Interface control (کنترل رابط) از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    • هر میکروسرویس دارای API مخصوص به خود است که اَپ‌ها برای سازگاری و ثبات، متکی به آن هستند. درحالی‌که می‌توانید به‌راحتی تغییراتی در میکروسرویس ایجاد کنید بدون تأثیر سیستم‌های خارجی که با آن تعامل دارند، اگر API (رابط) را تغییر دهید، در صورت عدم سازگاری این تغییر با backwards ، هر اپلیکیشنی که از آن میکروسرویس استفاده می‌کند، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
    • مدل معماری میکروسرویس‌ها منجر به تعداد زیادی  API می‌شود که همه برای عملکرد شرکت بسیار مهم است، بنابراین کنترل Interface بسیار مهم و حیاتی می‌شود.


    3-هزینه‌های اولیه ممکن است با میکروسرویس‌ها بیشتر باشد

     

    برای اینکه معماری میکروسرویس‌ها در سازمان شما به‌درستی کار کند، به زیرساخت میزبانی کافی با ساپورت امنیتی و نگهداری وهم چنین تیم‌های توسعه ماهر که همه سرویس‌ها را درک و مدیریت می‌کنند، نیاز دارد.

    اگر قبلاً این موارد را انجام داده‌اید، ممکن است هزینه‌های انتقال به میکروسرویس‌ها کمتر باشد، اما اکثر شرکت‌هایی که در حال حاضر از معماری Monolithic استفاده می‌کنند، برای انجام این کار، نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید و منابع توسعه‌دهنده دارند.


    درنظرگرفتن مزایا و معایب میکروسرویس‌ها


    بدیهی است که بسیاری از مزایا و معایب معماری میکروسرویس‌ها را باید در نظر گرفت، اما شما ملزم به درنظرگرفتن فرهنگ سازمانی و اهداف خود در این معادله هستید. اکثراً شرکت‌هایی مناسب معماری میکروسرویس‌ها هستند که دارای فرهنگ سازمانی با توزیع کاربین تیم‌های کوچک توسعه هستند. همچنین، میکروسرویس‌ها برای سازمان‌هایی که نیاز به نوآوری سریع دارند و پایگاه‌های کاربر بزرگ‌تر یا متنوع‌تری دارند، بهترین عملکرد را دارند.

    مزایا و معایب معماری میکرو سرویس‌ها با معماری Monolithic سنتی تفاوت زیادی دارد و این مدل برای هر سازمانی ایدئال نیست. بااین‌حال، تغییر عمده به این سبک معماری ماژولار به یک دلیل اتفاق می‌افتد: شرکت‌های بیشتری فهمیدند که نیاز به توسعه برنامه‌های سریع‌تر، آسان‌تر و چابک‌تر دارند، و میکروسرویس‌ها این موارد را به‌گونه‌ای امکان‌پذیر می‌کنند که روش‌های معماری Monolithic به‌سادگی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

    با مراجعه به صفحه دوره ها در سایت باگتو  و دانلود  دوره رایگان آموزش میکروسرویس درباره میکروسرویس‌ها بیشتر بیاموزید.



    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران

    avatar
    رضا بذرافشان
    1400/08/21

    عالی