تفاوت بین وب سرویس REST و SOAP

تفاوت بین وب سرویس  REST و SOAP
فهرست مقاله [نمایش]

    در این مقاله کوتاه، تفاوت‌های میان  REST و SOAP API و نحوه استفاده از آنها در Integrations (یکپارچگی‌ها) را بررسی می‌کنیم.

     ما در دوره پیشرفته آموزش asp  سایت باگتو  با عنوان دوره ستارگان Asp.Net Core  در یک فصل  REST   رو بصورت کامل آموزش داده ایم.

    وب سرویس دارای معانی بسیاری برای افراد با رشته‌های مختلف هستند. برای کاربران عمومی، به معنی استفاده از سرویس‌های آنلاین مانند وب‌گردی اینترنتی است، اما برای توسعه دهندگان و مدیران وب، معانی مختلفی دارد. به‌طورکلی یک اصطلاح گسترده است که چگونگی برقراری ارتباط بین دو مجموعه مختلف دستگاه یا اپلیکیشن‌ها را روی شبکه جهانی وب (WWW) نشان می‌دهد. این سیستم ارتباطی را می‌توان به دو نوع طبقه‌بندی کرد:

     

    •  Simple Object Access Protocol    SOAP
    •  Representational State Transfer    REST

    SOAP APIV VS REST API

     اغلب اوقات هر دو به‌عنوان اصطلاحاتی با معانی یکسان در نظر گرفته می‌شوند اما نحوه کار آنها و ابزارهایی که هر دو برای اهداف ارتباطی استفاده می‌کنند، تفاوت میان آنها را نشان می‌دهد. قبل از نشان‌دادن تفاوت‌های میان این دو، بهتر است  هر کدام رو بصورت جدا بررسی میکنیم.

     

    REST API  چیست؟

    REST API

    REST مخفف شده‌ی عبارت Representational State Transfer و به معنای "انتقال بازنمودی حالت" است

     REST یک سبک معماری از وب‌سرویس‌هاست که به‌عنوان کانال ارتباطی بین کامپیوترها یا سیستم‌های مختلف بر روی اینترنت کار می‌کند. اصطلاح REST API، Application Programming Interface (رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن) است که توسط سبک معماریِ سیستم معماری REST پشتیبانی می‌شود.

    سرویس وب سازگار با  REST API، سیستم‌های دیتابیس  و سیستم‌های کامپیوتری، اجازه درخواست سیستم‌ها برای دسترسی محکم و تعریف مجدد از منابع مبتنی بر وب را با استقرار یک مجموعه از پیش تعریف شده از Stateless protocol و عملکردهای استاندارد، می‌دهند.

    سیستم‌های REST API عملکرد سریع، قابل‌اطمینان و پیشرفت بیشتری را با استفاده از این پروتکل‌ها و عملیات و پیاده‌سازی مجدد اجزای قابل‌کنترل و با قابلیت آپدیت، بدون ایجاد تأثیر بر روی سیستم، ارائه می‌دهند.

    SOAP API  چیست؟

    SOAP API

    SOAP پروتکل دسترسی آسان به اشیاء و مخفف عبارت Simple Object Access Protocol می باشد

    SOAP یک سیستم پروتکل ارتباطی استاندارد است که اجازه می‌دهد پردازش‌ها با استفاده از سیستم‌عامل‌های مختلف مانند لینوکس و ویندوز از طریق HTTP و  XML  آن ارتباط برقرار کنند.APIهای مبتنی بر SOAP برای ایجاد، بازیابی، آپدیت و حذف رکورد‌ها مانند اکانت‌ها، پسورد‌ها، لیدها و اشیا سفارشی طراحی شده‌اند.

    این کار بیش از بیست نوع فراخوانی مختلف را ارائه می‌دهد که توسعه دهندگان API  به‌راحتی می‌توانند اکانت‌های خود را حفظ کنند، جستجوهای دقیق انجام دهند و بسیاری از موارد دیگر. سپس می‌توان از این موارد با تمام زبان‌هایی که وب‌سرویس‌ها را ساپورت می‌کنند، استفاده کرد.

    SOAP APIها از مزایای ساخت پروتکل‌های مبتنی بر وب مانند HTTP و XML آن بهره می‌برند که در حال حاضر تمام سیستم‌عامل‌ها را اجرا می‌کنند، به همین دلیل است که توسعه دهندگان آن می‌توانند به‌راحتی، وب‌سرویس‌ها را بدون توجه به زبان و پلتفرم‌ها دست‌کاری کنند.

     تفاوت هایی که بین وب سرویس های   SOAP  و  REST  وجود دارد :

    • SOAP API هیچ استاندارد رسمی ندارد زیرا یک سبک معماری است،REST API استاندارد رسمی دارد زیرا یک پروتکل است.

     

    •  REST APIها از استانداردهای متعددی مانند HTTP، JSON، URL و XML استفاده می کنند در حالی کهSOAP API ها  عمدتاً بر اساس HTTP و XML هستند.

     

    •  از آنجایی که REST API استانداردهای متعددی را مستقر می کند، بنابراین در مقایسه با SOAP که از XML برای ایجاد Payload استفاده می کند و منجر به فایل با اندازه بزرگ می شود، به منابع و پهنای باند کمتری نیاز دارد.

     

    • روش هایی که هر دو API منطق کسب و کار را نشان می دهند نیز متفاوت است.REST API از مسیر مشابه URL Exposure ("/WeatherService") استفاده می کند،در حالی که SOAP API از رابط های خدماتی مانند WebService استفاده می کند.

     

    • SOAP API استانداردهای زیادی را تعریف می‌کند وفقط به روش استاندارد پیاده‌سازی می‌کند. در صورت عدم ارتباط از سرویس، نتیجه خطا خواهد بود. از سوی دیگر، REST API

     

    • REST API از زبان توصیف برنامه کاربردی وب استفاده می کند و SOAP API از زبان شرح خدمات وب برای توصیف عملکردهای ارائه شده توسط وب سرویس ها استفاده می کند.د.

     

    • REST API ها با جاوا اسکریپت راحت تر هستند و به راحتی قابل پیاده سازی هستند. APIهای SOAP نیز با جاوا اسکریپت مناسب هستند اما از پیاده سازی بیشتر پشتیبانی نمی کنند.

     

     ردیف SOAP REST 
    1 یک پروتکل است   یک معماری است 
    2 عمدتاً بر اساس HTTP و XML هستند. فرمت های مختلف مانند متن ساده، HTML، XML، JSON و غیره را نیز پشتیبانی میکند.
    3 چون از XML استفاده میکنه برای Payload  به منابع و پهنای باند بیشتری احتیاج دارد به منابع و پهنای باند کمتری نیاز دارد
    4 از رابط های خدماتی مانند WebService استفاده می کندبرای منطق کسب وکار استفاده می کند  اما REST از URL Exposure  استفاده می کند 
    5  استانداردهای زیادی را تعریف می‌کند و   فقط به روش استاندارد پیاده‌سازی می‌کند روی استانداردهای زیاد تاکید نمیکند و در نهایت باعث خراب شدن API می شود.
    6 SOAP API از زبان توصیف خدمات وب برای توصیف عملکردهای ارائه شده توسط وب سرویس ها استفاده کردند REST API از زبان توصیف برنامه وب استفاده می کند
    7 جاوا اسکریپت مناسب هستند اما در پیاده سازی به مشکل بر می خورند  REST API ها با جاوا اسکریپت  به راحتی قابل پیاده سازی هستند

     



    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران