معرفی NET 5 Preview 1.

معرفی NET 5 Preview 1.
فهرست مقاله [نمایش]

    شرکت مایکروسافت در اواخر سال 2019 بود که نسخه .Net Core 3 و .Net Core 3.1 را منتشر کرد. در نسخه 3 برنامه نویسی برای دسکتاپ با تکنولوژی های WinForms و WPF و همچنین Asp.Net Blazor برای طراحی برنامه های تک صفحه ای ارائه شد.در این نسخه تکنولوژی gPRC نیز به این فریمورک اضافه شد که برنامه نویسان برای تبادل داده ها بین کلاینت و سرور می توانند از آن استفاده کنند. با ارائه نسخه .Net Core 3 مایکروسافت سریعترین نسخه از دات نت را ارائه کرد و توانست بیش از یک میلیون مشتری جدید جذب کند که این خود یک موفقیت بزرگ برای دات نت محسوب می شود.

     

    .net 5

    در 16 مارس 2020 یعنی روزهای پایانی سال 1398 بود که مایکروسافت نسخه .Net 5 Preview رو ارائه کرد. .Net Core و .Net Standard یکی شده اند و حالا یک پلتفرم واحد از .Net داریم که تکنولوژی های مانند Asp.Net Core , Entity Framework Core  , WinForms, WPF ,Xamarin و ML.Net را در خود جای داده است و این اولین بار است که تمامی این تکنولوژی ها از یک BCL(Basic Class Library) مشترک استفاده می کنند.
      برای یادگیری دات نت 5 به دوره رایگان آموزش asp  سایت باگتو مراجعه کنید ما در این دوره پروژه محور تمام موارد را با 5 net. پیاده سازی کرده ایم.

    به گفته ی آقای اسکات هانتر مدیر برنامه ی .Net ، نسخه .Net 5 آینده ی .Net است که میتوان برای تولید هر برنامه ای از آن استفاده کرد. تاکید شده که برای تولید برنامه های جدیدتان فقط از .Net Core و .Net 5 استفاده کنید. البته وی افزود که مایکروسفات همچنان موارد امنیتی و رفع باگ های   .Net Framework را برای حفظ برنامه های قدیمی که با این نسخه از  .Net پیاده سازی شده اند را ادامه می دهد

    نصب .Net 5.0 Preview 1  

    مایکروسافت اولین نسخه .Net 5.0 را ارئه کرده و قرار است در آبان ماه 1399 نسخه اصلی این فریم ورک رو ارائه دهد. از لینک های زیر می توانید این فریم ورک را دانلود کنید.

    یکی از قابلیت های که .Net Core ارائه کرد اجرای کدها در پردازنده های ARM بود. در .Net 5 پشتیبانی از پردازنده های ARM64 نیز اضافه شده است. که قرار است این امکان را نیز به .Net Core 3.1 منتقل کنند. پردازنده های ARM برای موبایل ها و تبلت ها استفاده می شوند.

     در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از .Net 5 در Visual Stadio باید آن را به ورژن  16.6 ارتقا دهید. در حال حاضر نسخه Visula Stadio 16.6 به صورت Preview ارائه شده است و برای استفاده از .Net 5.0 Preview باید این نسخه از VS2019 را نصب نمایید.

     

                      قابلیت های که به .Net 5 اضافه شده است

     

    اهداف سطح بالای برای .Net 5

    .Net SDK یکپارچه

    • ارائه یک BCL (Base Class Library) یکپارچه برای تمامی اپلیکیشن های .Net 5 به عنوان مثال xamarin از BCL Mono استفاده می کرد ولی از این به بعد از BCL یکپارچه .Net 5 می تواند استفاده کند و این سازگاری بین برنامه ها را بیشتر می کند.
    • برنامه نویسی موبایل (Xamarin) با .Net 5 یکپارچه شده است. و این یعنی .Net SDK از موبایل پشتیبانی میکند. برای مثال با دستور dotnet new XamarinForms می توانیم پروژه اپلیکیشن موبایل ایجاد کنیم.

     

    پشتیبانی اپلیکیشن های Native از چندین پلت فرم

    افزایش عملکرد برنامه های ابری

    پشتیبانی وب اپلیکیشن ها در چندین پلتفرم  با استفاده از Blazor می توانیم وب اپلیکیشن هایی طراحی کنیم که بر روی مرورگرها ، دستگاه های موبایل ، و مانند دسکتاپ اپلیکیشن های Native  بر روی ویندوز اجرا شوند.

    پیشرفت های مداوم، مانند : پشتیبانی از http3  ، الگوریتم های سریعتر در BCL و پشتیبانی بهتر از containers ها.

    پیش نمایش 1 دارای تمامی قابلیت ها نیست و این قابلیت ها به مرور در پیش نمایش های بعدی و در نسخه اصلی ارائه می شوند.

     

    نگاهی به قابلیت های  جدید .Net 5 Preview 1

    بهبود کارایی در Reqular expression

    در این نسخه سرمایه گذاری خوبی روی موتور Regex شده است که توانسته اند سرعت و کارایی را به حد خیلی خوبی افزایش دهند.

    بهبود کیفیت کدهای RyuJIT

    در هر نسخه که ارائه می کنند بهبود های در کدهای تولید شده در JIT اعمال می شود. تیم فنی مایکروسافت به این بهبود ها Code Quality یا کیفیت کد می گویند. که در این نسخه نیز کیفیت کد های تولیدی توسط JIT پیشرفت های خیلی خوبی داشته است. تغییرات این نسخه را می توانید توسط لینک های زیر در github مشاهده نمایید.

     

    اضافه شدن تشخیص و load assembly ها به event pipe

    دریافت اطلاعات assembly  ها به event pipe اضافه شده است. این دقیقا همان کار Fusion Log Viewer  در  .Net Famework را انجام می دهد. و حالا شما با استفاده از dotnet-trace می توانید به جمع آوری این اطلاعات بپردازید. برای این کار می توانید از دستور زیر استفاده کنید.

    dotnet-trace collect --providers Microsoft-Windows-DotNETRuntime:4:4 --process-id [process ID]

     

    اطلاعات بیشتر را می توانید در صفحه Trace Assembly Loading with Event Pipe مطالعه نمایید.

    Event pipe profiler APIs

    Event pipe یک زیر سیستم جدید است که در .Net Core 2.2 اضافه شد.

     

    سخن پایانی

    اگر میخواهید پروژه هایتان را به  .Net 5 انتقال دهید باید صبر کنید نسخه نهایی آن در آبان ماه سال 1399 روانه بازار شود و از همین حالا باید تمامی پروژه های .Net core را به آخرین نسخه ی آن یعنی 3.1  منتقل کنید. اسکات هانتر مدیر برنامه ی .Net گفته است که انتقال از نسخه  گفته است که انتقال از نسخه  3.1  به 5.0 را تا حد ممکن بدونه دردسر طراحی می کنند. پس نتیجه می گیریم که برای تولید پروژه های جدید تا قبل از ارائه نسخه کامل .Net 5باید از .Net Core 3.1 استفاده کنیم. فیچر های فوق العاده ای به زودی به .Net  اضافه می شوند که همه رو شگفت زده خواهد کرد.

     

     


    • نویسنده: احسان بابائی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران

    avatar
    reza
    1399/11/26

    سلام

    خسته نباشید

    روی ویندوز 10 اینترپرایز ، ویژوال  2019 نسخه 16.6.3 نصب کردم هر نسخه از دات نت 5 رو نصب کردم زمان اجرا پیام خطای sdk میده و اینکه اسمبلی دا نت 5 موجود نیست ظاهر میشه لطفا راهنمایی کنید

    ممنون

     


    avatar
    محمود هنرمند
    1399/02/24

    بسیار عالی

    خسته نباشید


    avatar
    alireza jafari
    1399/01/26

    سلام من اصلا اهل نظر دادن و این حرفا نیستم ولی این مقاله به زبان فارسی که تا این حد روان و جامع باشه واقعا کمیابه

    ممنون از شما که برای افزایش سطح علمی جامعه وقت میذارید


    avatar
    نسرین
    1399/01/09

    سلام آقای بابایی خسته نباشید

    هنوز که ورژن 16.6 ریلیز نشده من چجوری می تونم از Asp.Net Core 5 در ویژوال استادیو ام استفاده کنم؟

    .Net 5 رو دانلود کردم و نصب کردم ولی هنگام ساخت پروژه جدید این ورژن برای من نمایش داده نمی شود که بتوانم از آن استفاده کنم

    avatar
    احسان بابائی
    1399/01/09

    برای نحوه ی استفاده از Asp.Net Core 5 در ویژوال استادیو می توانید نسخه Visual Stadio preview 16.6 استفاده کنید.

    در فصل دوم از آموزش asp.net core مقدماتی ما این موضوع را بررسی کردیم

    این دوره رایگانه می تونید دانلود کنید و این بخش را ببینید


    avatar
    محمد
    1399/01/05

    تشکر بابات مطالب بروز تون