کجا و چه زمانی از معماری میکروسرویس استفاده کنیم؟

کجا و چه زمانی از معماری میکروسرویس استفاده کنیم؟
فهرست مقاله [نمایش]

    امروزه شاهد رشد سریع‌السیر تکنولوژی‌های در صنعت IT هستیم و هرروزه اخباری به گوش می‌رسد از ظهور تکنولوژی‌های جدید و ظهور همین تکنولوژی‌های جدید باعث از دور خارج‌شدن تکنولوژی‌های قدیمی‌تری می‌شوند.

    اما در چند سال اخیر مفهومی که دنیای معماری نرم‌افزار را فراگرفته، شروع معماری میکروسرویس بود.

    معماری که تنها راه نجات غول‌های بزرگ نرم‌افزاری همچون uber بوده است.

     کمتر برنامه‌نویسی وجود دارد که نام معماری میکروسرویس را نشنیده باشد. این روزها اغلب برنامه‌نویسان و شرکت‌های نرم‌افزاری به دنبال یادگیری و به‌کارگیری معماری میکروسرویس هستند. همه‌جا صحبت از میکروسرویس است، هرروزه شرکت‌های بیشتر در حال آماده‌سازی شرایط برای مهاجرت از معماری مونولیتیک به معماری میکروسرویس هستند.
     در قسمت دوره های سایت باگتو در دوره آشنایی با میکروسرویس به صورت رایگان آموزش میکروسرویس رو در اختیار شما کاربران عزیزم قرارداده ایم که با مشاهده این دوره درک مناسبی از این دوره بدست خواهید آورد.

    کاموندا در سال 2018 یک نظرسنجی از 354 شرکت نرم‌افزاری در اقصا نقاط جهان انجام داد و نتیجه این نظرسنجی این بود که بیش از 60% این شرکت‌ها قصد دارند خدمات خود را بر روی معماری میکروسرویس ارائه کنند. مطمئناً اگر همین نظرسنجی در سال 2022 انجام شود بیش از 95% مشتاق به استفاده از معماری میکروسرویس هستند.

    اما علت اشتیاق شرکت‌ها به استفاده از معماری میکروسرویس چیست؟

    شاید برای مدیران سازمان‌ها اصلی‌ترین دلیل استفاده از میکروسرویس‌ها این باشد که خیلی سریع می‌توانند محصول را به بازار برسانند و خیلی سریع‌تر نیاز تیم‌های بازاریابی را اجرا کنند و درنهایت سریع‌تر به درآمد بیشتری دست یابند.

    معماری میکروسرویس توسط شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری مثل آمازون، اوبر، نتفلیکس، توییتر، فیس‌بوک و... استفاده شده است و دیگر شرکت‌ها هم با پی‌بردن به مزایای میکروسرویس به‌مرور شرایط را برای پیاده‌سازی معماری میکروسرویس در پروژه خود آماده می‌کنند.

    معماری سنتی یکپارچه چه مشکلاتی دارد؟

    در ادامه ۳ مشکل اصلی معماری یکپارچه که توسط کریس ریچاردسون در کتاب Microservices Patterns آورده شده است را معرفی می‌کنیم
    ۱- تحویل دیر: به دلیل بزرگی و پیچیدگی زیاد این معماری، نگهداری و آزمایش برنامه‌ها بسیار دشوار می‌شود و همین باعث می‌شود که تحویل نسخه‌های جدید در بازه‌های چند ماه انجام شود.
    ۲- باگ‌های زیاد: به دلیل عدم آزمایش‌پذیری مناسب این معماری اغلب نسخه جدید باعث ایجاد باگ‌های جدید می‌شود و به همین دلیل مشتریان ناراضی بیشتر و درآمد کسب‌وکار کمتر می‌شود.
    ۳- مقیاس‌پذیری ضعیف: مقیاس برنامه‌های یکپارچه دشوار و گران است.

    آیا معماری میکروسرویس برای ما مناسب است؟

    اصلی‌ترین تفاوت بین معماری میکروسرویس و معماری مونولیتیک این است که در میکروسرویس می‌توانیم از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی استفاده کنیم و هیچ محدودیت در انتخاب زبان برنامه‌نویس و تکنولوژی نداریم.

    میکروسرویس نسبت به مونولیتیک مقیاس‌پذیری بهتری دارد و تغییرات در برنامه خیلی سریع‌تر انجام می‌شود.

    مزایای میکروسرویس، این معماری را به یکی از پرطرف‌دارترین معماری‌ها تبدیل کرده است.

    اما این مزایا باعث نمی‌شود که در همه پروژه‌ها از معماری میکروسرویس استفاده کنید. هر معماری برای شرایط خاصی کاربرد دارد و اگر در جای نامناسب استفاده شود می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ما وارد کند.

    نیمی از افراد اکوسیستم IT در جهان اعتماد بالایی به تکنولوژی‌های جدید دارند و با ورود هر تکنولوژی و یا معماری جدید خیلی سریع آن را به کار می‌برند و بقیه افراد اکوسیستم با بی‌اعتمادی و ناامیدی از تکنولوژی‌های جدید استفاده نمی‌کنند.

    باید به این نکته توجه کنیم هر چیزی که ترند شده است را نباید استفاده کنیم و باید بررسی کنیم که واقعاً به آن نیاز داریم یا نه؟

    برای استفاده از معماری میکروسرویس باید پاسخ ما به سؤالات زیر مثبت باشد.

    آیا کامل با معماری میکروسرویس آشنا هستیم و می‌توانیم به‌خوبی آن را پیاده‌سازی کنیم؟

    آیا بیزینس ما به حدی رشد کرده که پذیرای معماری میکروسرویس باشد؟

    آیا در تیم ما از Agile و DevOps استفاده می‌شود؟

    چشم‌انداز مناسبی برای افزایش مقیاس اپلیکیشن دارید؟

    آیا مدل کسب‌وکار شما به نقطه ثابتی رسیده است؟

     

    چه زمانی از معماری میکروسرویس استفاده کنیم؟

    1. زمانی که می‌خواهید قابلیت‌های مقیاس‌پذیری، چابکی و سرعت تحویل را به اپلیکیشن مونولیتیک خود اضافه کنید.
    2. زمانی که یک اپلیکیشن بزرگ قدیمی داریم و می‌خواهیم با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های مدرن بازنویسی کنیم تا نیازهای کسب کار را با تکنولوژی‌های جدید برطرف سازیم.
    3. زمانی که اپلیکیشن‌ها یا ماژول‌های مستقلی دارید که باید کانال‌های مختلفی مورداستفاده مجدد قرار بگیرند. نمونه‌های مثل سامانه احراز هویت، سامانه لاگین، سامانه جستجو
    4. اگر در حال ساخت یک برنامه کاربردی بسیار چابک هستید که نیاز به‌سرعت تحویل بالایی دارید.

    چه زمانی از میکروسرویس‌ها استفاده نکنیم؟


    همچنان که میکروسرویس‌ها مزایای زیادی برای ما به ارمغان می‌آورند، دردسرهای تازه‌ای هم برای ما ایجاد می‌کنند.
    میکروسرویس‌ها چالش‌های بیشتری نسبت به مونولیتیک دارند و همین باعث می‌شود سرنوشت بسیاری از تیم‌هایی که دانش مناسبی از میکروسرویس ندارند به شکست منجر شود. 
    در این موارد شما نیاز ندارید از معماری میکروسرویس استفاده کنید
    1-    میکروسرویس‌ها راه حلی برای پیچیدگی‌های برنامه‌های مونولیت هستند و اگر شما برنامه پیچیده‌ای ندارید نباید از معماری میکروسرویس استفاده کنید.
    2-    یک تیم مناسب برای توسعه نیاز دارید. اگر برنامه‌نویس کافی برای انجام تسک‌ها در اختیار ندارید، استفاده از میکروسرویس فقط باعث می‌شود که شما سرعت تحویلتان کندتر شود
    3-    هیچ ضرورتی وجود ندارد که همه اپلیکیشن‌ها به میکروسرویس‌ها تبدیل شوند، ماهیت برخی از برنامه تقسیم‌پذیر نیست. درصورتی‌که برنامه ما ماهیت تقسیم به میکروسرویس‌ها را ندارد نباید از این معماری استفاده کنیم.

    برای استفاده از میکروسرویس‌ها فقط مزایای آن را در نظر نگیرید. باید شما درک کاملی از چالش‌های میکروسرویس هم به دست بیاورید که بتوانید با بررسی چالش‌های بیزینس، پیچیدگی‌های بیزینس و نیازهای بیزینس، تصمیم بگیرید که از معماری میکروسرویس استفاده نمایید یا خیر که برای این مورد هم باید تسلط کافی بر روی معماری میکروسرویس داشته باشد.
    برای تسلط به معماری میکروسرویس و تسلط بر پیاده‌سازی این معماری دوره‌های آموزش میکروسرویس و ستارگان میکروسرویس باگتو را مشاهده نمایید.
     

     


    • نویسنده: روشن احمدی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران