کلاس در سی شارپ چیست؟

کلاس در سی شارپ چیست؟
فهرست مقاله [نمایش]

    بیایید فرض کنیم کلاس‌ها مانند طرح های ساخت یک خانه است. وقتی می‌خواهیم یک خانه بسازیم، نقشه و طرح خاصی داریم که شامل جزئیاتی مانند تعداد اتاق‌ها، حمام‌ها، آشپزخانه و... است. این نقشه در واقع مانند یک "کلاس" در برنامه نویسی است. به این معنی که این نقشه یک الگو یا طرح کلی است که می‌توانیم از آن برای ساخت خانه‌های متعدد استفاده کنیم.
    حالا فرض کنیم که می‌خواهیم با استفاده از این نقشه، چند خانه بسازیم. هر خانه‌ای که می‌سازیم مانند یک "شیء" یا "نمونه" از طرح اصلی (کلاس) است. هر خانه می‌تواند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد، مانند رنگ دیوارها یا نوع کفپوش، اما همه آن‌ها بر اساس طرح اصلی (کلاس) ساخته شده‌اند.
     ما در دوره آموزش سی شارپ - سطح متوسط در فصل سوم مفهوم کلاس را آموزش داده ایم برای یادگیری بیشتر وعمیق تر این  موضوع به این دوره در سایت باگتو مراجعه نمایید 


    تعریف کلاس در سی شارپ


    در سی شارپ، ما برای تعریف یک کلاس از کلمه کلیدی "class" استفاده می‌کنیم. برای مثال، فرض کنید می‌خواهیم یک کلاس برای "خانه" تعریف کنیم:

     

    public class House
    {
        public int Rooms;
        public string Color;
        
        public void OpenDoor()
        {
            Console.WriteLine("Door is open!");
        }
    }

        

    در این مثال، "House" نام کلاس ماست. ما دو ویژگی برای این کلاس تعریف کرده‌ایم: "Rooms" و "Color". همچنین ما یک "رفتار" یا "متد" به نام "OpenDoor" داریم که در صورت فراخوانی، یک پیام را چاپ می کند.


    استفاده از کلاس در سی شارپ


    حالا که کلاس "House" را تعریف کرده‌ایم، می‌توانیم چندین خانه بسازیم. برای این کار، از کلمه کلیدی "new" استفاده می‌کنیم:

    House myHouse = new House();
    myHouse.Rooms = 3;
    myHouse.Color = "Blue";
    myHouse.OpenDoor(); // This will print "Door is open!"
    

    این کد یک خانه جدید می‌سازد و تعداد اتاق‌ها و رنگ آن را مشخص می‌کند. سپس با فراخوانی متد "OpenDoor"، یک پیام را چاپ می کند.
    به این ترتیب، می‌توانیم با استفاده از کلاس‌ها، نمونه‌های متعددی با ویژگی‌ها و رفتارهای خاص خود بسازیم، همانند اینکه با یک نقشه، خانه‌های متفاوتی را بسازیم.
     
    در مقاله‌ای که به توضیح "کلاس در سی‌شارپ چیست" می‌پردازد، مفهوم اساسی کلاس‌ها و نقش آن‌ها در برنامه‌نویسی شی‌گرا را شرح می‌دهیم. در این زمینه، مقالاتی مانند "Indexer در سی‌شارپ" که به استفاده از ایندکس‌ها در کلاس‌ها می‌پردازد، یا "AddRange در سی شارپ" که نحوه‌ی افزودن عناصر به یک کلاس کلکشن را توضیح می‌دهد، می‌توانند مفید باشند. همچنین، "مقایسه دو لیست در سی‌شارپ" به نحوه مقایسه انواع کلاس‌های کلکشن می‌پردازد. این مقالات می‌توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از کلاس‌ها و کاربردهای آن‌ها در سی‌شارپ داشته باشید.


    • نویسنده: تیم تحریریه باگتو

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران