کدام دیزاین پترن ها در برنامه نویسی معروف هستند؟
کدام دیزاین پترن ها در برنامه نویسی معروف هستند؟

در مقاله  دیزاین پترن چیست با دیزاین پترن ها آشنا شدیم، و در این مقاله معروفترین و پرکاربردترین دیزاین پترن هایGOF را به شما معرفی می کنیم.

تعداد 23 دیزاین پترن در سه دسته بندی ساختاری، ایجادی، رفتاری معرفی شدند. اما به ندرت پیش می آید که در یک پروژه از اکثر این دیزاین پترن ها با هم استفاده کنیم.

تعدادی از این دیزاین پترن ها کاربردهای خاصی دارند که کمتر استفاده می شوند و شاید شما هیچوقت تعدادی از این دیزاین پترن ها را استفاده نکنید. اما در مقابل تعدادی دیگر از این دیزاین پترن ها بشدت پرکاربرد هستند و شاید در اکثر پروژه ها مجبور باشید از این دیزاین پترن ها استفاده کنید.

تمام 23 دیزاین پترن بصورت کامل در دوره آموزش دیزاین پترن هادر سایت ارائه شده است.

در ادامه 7 دیزاین پترن معروف و پرکاربرد را به شما معرفی می کنیم.

1- دیزاین پترن Facade

 

Design-patterns-facade

 

 

الگویFacade یا نمای بیرونی در دسته الگوی های ساختاری  (Structural Patterns) قرار دارد.

الگویfacade به عنوان یک واسط بین زیرسیستم ها و کلاینت قرار دارد.Facadeیک واسط سطح بالایی را تعریف می کند که استفاده از زیرسیستم را آسان تر می کند. به عبارت دیگر خلاصه سازی، و متمرکز سازی واسط یک سیستم شلوغ و پیچیده متشکل از تعداد زیادی کلاس و زیر سیستم به یک واسط سبک، ساده و سطح بالا.

به اینصورت با استفاده از الگویFacade ارتباط ساب سیستم ها  با کلاینت قطع میشه و ارتباط سست بین اونها برقرار میشه.

 

 

 

 

2- دیزاین پترن Adapter
 

adapter deising pattern

 

 

دیزاین پترن آداپتر  یک دیزاین پترن از نوع ساختاری است.

با استفاده از این دیزاین پترن ما میتوانیم از کلاس هایی که واسط متفاوتی با برنامه ما دارند استفاده کنیم، یعنی به دو رابط ناسازگار اجازه می‌دهد تا بتوانند با هم کار کنند.

 

 

 

3-  دیزاین پترن Factory Method

 

Factory method

الگوی طراحی کارخانه در دسته  الگوهای سازنده قرار دارد و به شما در مدیریت ایجاد اشیا کمک می‌کند. این الگوی طراحی، راهکاری در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد تا آن‌ها را قادر سازد که بدون اینکه کلاس دقیق یک شی را مشخص کنند آن را ایجاد کنند و به استفاده از آن بپردازند. 
دیزاین پترن Factory با ایجاد اشیاء  بدون مشخص‌کردن کلاس اشیاء خاصی که قرار است ساخته شوند ایجاد شده است.

 

 

4- دیزاین پترن Iterator

 

Iterator

 

این دیزاین پترن یکی از قدیمی ترین الگوها است وکار این الگو پیمایش لیستی از اشیاء است بدون نیاز به افشا کردن کل مجموعه.

زمانی که ما مجموعه ای از اشیاءرو در کنار هم قرار می دهیم باید نحوی پیمایش را مشخص کنیم که کلاینت ما بتوتند به راحتی آن را پیمایش کند وپردازش مورد نیازش را انجام بدهد.

 در iteration ما نیاز به ساختاری داریم که object فعلی رو نگهداریم و در عین حال بدا نیم object بعدی یا قبلی (و نه کل مجموعه) چیه. در حقیقت Iterator زمانی استفاده میشود که میخواهیم در چرخه یا روند به اجزای یک مجموعه دسترسی داشته باشیم.

 

5- دیزاین پترن strategy 

strategy design pattern

 

 این الگوی یکی از پرکاربردترین دیزاین پترن ها است و این امکان را می دهد که ما بتوانیم الگوریتم های دینامیک را درون یک کلاس بفرستیم.

الگوی strategy این امکان را می‌دهد تا الگوریتم ها بر اساس موقعیت و شرایط متفاوت تغییر کنند.در این الگو خانواده‌ای از الگوریتم ها را تعریف می‌کنیم و هر یک را در کلاس جداگانه و مستقل قرار می‌دهیم تا قابل انتخاب یا تعویض باشند.

 

 

 

6- دیزاین پترنComposite

composite design pattern

الگوی Composite کمک میکند تا بتونیم اشیاء را بصورت سلسله مراتبی یا ساختار درختی داشته باشیم. این الگو اجازه میدهد تا  بتونیم ساختار درختی داشته باشیم و بتوانیم به هر عضو از درخت تسکی بدهیم. در حقیقت وقتی میخواهیم با گروهی از اشیاء کار داشته باشیم یا آنها را یک شئ واحد ببینیم این الگو کبه ما کمک می کند.

 

 

7-  دیزاین پترن Decorator

Decorator

الگوی  Decorator یا آذینگرالگویی است که کمک میکنه که بدون تغییر در ساختار یه شئ، بتوانیم تغییراتی اعمال و یا عملکردی به آن اضافه کنیم.این الگو به ما کمک میکند که بصورت داینامیک، عملکردها و رفتارهایی رو که میخواهیم به یک شئ اعمال کنیم، بدون اینکه به ساختار کلاس و سایر اشیائ ساخته شده از همان کلاس کاری داشته باشیم.

 

تگ‌ها
اشتراک
1 نظرات
  • عکس پروفایل مصطفی در سایت باگتو
  • |
  • ارسال شده توسط : مصطفی
  • |
  • زمان : 1400/09/07

عالی بود



برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
ورود به حساب کاربری ثبت نام