معرفی زبان جاوا اسکریپت

 معرفی زبان جاوا اسکریپت
فهرست مقاله [نمایش]

     در اولین مرحله از آموزش جاوا اسکریپت قصد داریم به معرفی این زبان قدرتمند و محبوب بپردازیم. زبان Javascript محبوب ­ترین زبان برنامه­ نویسی در حال حاضر می­باشد.

    بسیاری از فریم ورک­های قدرتمند مانند (jquery , Angular , React, Nodejs) بر پایه زبان جاوا اسکریپت می ­باشند. این مطلب به این معنی می­باشد که با یادگیری زبان جاوا اسکریپت آینده شغلی خود را تامین کرده اید.

    زبان جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی  Client_Sideمی باشد،ما کلا دونوع زبان برنامه نویسی داریم:

    Server_Side

     Client_Side 

    java

     

    Server_Side: به زبانهای برنامه نویسی که سمت سرور (Backe_End) کار می کنند مانند زبان Asp.Net , Php,Java و...

    Client_Side:به زبان های برنامه نویسی که سمت کلاینت (Front_End) کار می کنند،مانند زبان Html,Css,JavaScript ....

     

     پس از تعریف Server_Side و Client_Side می پردازیم به وظیفه ی این دو مورد:

    وظیفه Server_Side:

    سمت سرور اطلاعات را آماده می کند و از طریق پروتکل Https که مخفف(Hyper Text Transfer Protocol) می باشد،به سمت کلاینت ارسال می­کند. در کل Server_Side کارش با بانک اطلاعاتی و استخراج اطلاعات و غیره می­باشد.

    وظیفه ی Client_Side:

    این دسته از زبان­های برنامه­نویسی به ما اجازه می­دهند که سمت کاربر کد بنویسیم. این زبان­ها نیاز به مرورگر برای اجرای اسکریپت­ها در دستگاه مشتری دارند و در حال پردازش اسکریپت­ها در سمت کاربر هستند و  با سرور ارتباط برقرار نمی­کنند.

    JavaScript یک زبان برنامه نویسی است که در ابتدا برای تعامل با عناصر صفحات وب طراحی شده است. در مرورگرهای وب ، JavaScript از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

         1. ECMAScriptکه قابلیت اصلی را فراهم می کند.

         2. Document Object Model (DOM)، رابط هایی را برای تعامل با عناصر موجود در   صفحات وب فراهم می کند.

         3. Browser Object Model (BOM)، که API را برای تعامل با مرورگرهای وب فراهم می کند.

    JavaScript به شما امکان می دهد تعامل را به یک صفحه وب اضافه کنید. این کار اغلب با HTML و CSS انجام می شود.برای افزایش عملکرد یک صفحه وب مانند اعتبار سنجی فرم ها ، ایجاد نقشه های تعاملی و نمایش نمودارهای متحرک استفاده می شود.

    هنگامی که یک صفحه وب بارگیری می شود ، یعنی پس از بارگیری HTML و CSS ، موتور JavaScript در مرورگر وب کد JavaScript را اجرا می کند. کد JavaScript سپس HTML و CSS را اصلاح می کند تا رابط کاربری به صورت پویا به روز شود.

    پس از اینکه ما متوجه شدیم که جاوا اسکریپت چه نوع زبانی هستش و چه کاربرد هایی داره و چطور کار میکند حالا بهتر است سری به تاریخچه این زبان بزنیم.

    در زمان­های گذشته زبان برنامه­ نویسی جاوا اسکریپت به نام Mocha ارائه می­شد که بعد از مدتی به LiveScript تبدیل شد و سپس توسعه داده شد و به Javascript تبدیل شد.

    چند نکته در مورد زبان JavaScript:

    1. مرورگرها به طور پیش­فرض کدها و دستورات جاوا اسکریپت را پردازش می کنند.
    2. زبان جاوا اسکریپت قلب همه ی زبانهای برنامه نویسی سمت کاربر می باشد.
    3. علی رغم اشتباه عمومی، زبان جاوا اسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد.زبان جاوا اسکریپت یک زبان Client_Side  و زبان جاوا یک زبان Server_Side می باشد.

    در این مقاله ما با زبان جاوا اسکریپت و برخی از کتابخانه های این زبان و همچنین نحوه ی کارکرد و تاریخچه ی آن آشنا شدیم مقاله ی مربوط به زبان جاوا اسکریپت به معرف  ساختار و قواعد دستوری  این زبان می پردازیم. 

     


    • نویسنده: حسن مرادی فرد

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران