مفهوم کلاس‌ ها و اشیاء ((ObjectوClass)درسی شارپ

 مفهوم کلاس‌ ها و اشیاء ((ObjectوClass)درسی شارپ
فهرست مقاله [نمایش]

    از زمانی که شیءگرایی وارد دنیای نرم‌افزار شد تغییر و تحولات زیادی در آن وارد شد شیءگرایی به این معنی است که در فرایند ساخت نرم‌افزار از دنیای واقعی الهام بگیریم بر فرض مثال اگر نیاز داریم که اطلاعات یک ماشین را درون کامپیوتر ذخیره کنیم واقعاً ماشین را به کامپیوتر بشناسانیم. البته شیءگرایی شامل مباحث مختلفی می‌شود و ما در این مقاله راجع به class و object صحبت می‌کنیم.

    دوره های آموزش سی شارپ از مقدماتی تا پیشرفته در سایت باگتو به‌صورت حرفه‌ای آموزش‌داده‌شده است و مفهوم کلاس وآبجکت که یک موضوع مهم در سی شارپ است را در دوره سی شارپ سطح متوسط به‌صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

     

     

     یا همان کلاس یک ماهیت است. هرچیزی که در دنیای واقعی وجود دارد یک شی از کلاس آن است Class

    برای مثال شمایی که دارید این مقاله را می‌خوانید یک نمونه از ماهیت انسان هستید ماهیت شما انسان است.

    یا ماشین شما یک نمونه از ماهیت ماشین است و در دنیای برنامه‌نویسی اگر بخواهیم هر چیزی را از دنیای واقعی وارد دنیای نرم‌افزار کنیم اول ماهیت یا کلاس آن را به نرم‌افزار می‌شناسانیم پس اولین قدم شناساندن ماهیت به نرم‌افزار است.

    مثال

    
    Class Human
    {
    }
    

     

    در کد بالا ما به نرم افزار گفتیم که یک ماهیت داریم به نام انسان  مرحله بعدی این است که به آن بگوییم که یک انسان چه ویژگی هایی دارد.

    در دنیای واقعی یک انسان نام دارد ,  نام خانوادگی دارد ,  کد ملی دارد ,  سن دارد و غیره...

    
    Class Human
    {
    String name {get;set;}
    String family {get;set;}
    String nationalCode {get;set;}
    byte Age {get;set;}
    
    }
    

    حالا در کد بالا به نرم‌افزار فهماندیم که انسان یک سری مشخصات دارد (البته شما می‌توانید مشخصات دیگر هم به آن اضافه کنید در این مقاله چون هدف آموزش هست ما به همین بسنده می‌کنیم)

    البته ناگفته نماند که هر انسان رفتارهایی نیز از خود دارد مانند حرف‌زدن و شنیدن که اینها را باید در قالب متدها درون کلاس‌ها پیاده‌سازی کنیم ولی در این مقاله فقط مشخصات کلاس‌ها را بررسی می‌کنیم.

    مرحله بعدی برای اضافه‌کردن یک چیز از دنیای واقعی به دنیای نرم‌افزار ایجاد object یا شی از آن است برای این کار باید نمونه از کلاسمان بسازیم تا بتوانیم یک شی از ماهیتی که ایجاد کردیم داشته باشیم.

    مثال:

    Human obj=new Human();

    حالا ما یک نمونه از ماهیت انسان داریم و باید به آن مقدار بدهیم

    
    Obj.name=”Ali”;
    Obj. family =”mohammadi”;
    Obj. nationalCode =”123456789684”;
    Obj. Age =18;
    

    همان‌طور که حدس می‌زنید در حال حاضر ما یک نمونه از ماهیت انسان ایجاد کردیم و ازاین‌پس می‌توانیم بی‌نهایت نمونه ایجاد کنیم، نمونه اول ما علی بود و می‌توانیم هزاران انسان دیگر با ایجاد شی از کلاس انسان ایجاد کنیم

    البته مشکلی که در اینجا برای افرادی که تازه‌وارد حوضه نرم‌افزار می‌شوند پیش می‌آید این است که تفاوت شی و کلاس را متوجه نمی‌شوند در جواب این سؤال باید بگوییم که کلاس یک ماهیت است و وجود فیزیکی ندارد اما شی وجود فیزیکی دارد مثلاً bmw  یک شی از کلاس ماشین است و علی یک شی از کلاس انسان است.

     

     


    • نویسنده: احمدرضا غلامی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران