7 مزیت استفاده از معماری میکروسرویس

7 مزیت استفاده از معماری میکروسرویس
فهرست مقاله [نمایش]

    پروژه های بزرگی که با معماری مونولیتیک توسعه داده شده اند، چالش های زیادی برای توسعه و نگهداری آنها برای تیم فنی و بیزینس وجود دارد.

    راه نجات از این مشکلات معماری میکروسرویس می باشد.

    در ادامه مقاله 7 مزیت استفاده از معماری میکروسرویس را معرفی می کنیم.

     اگه با معماری میکروسرویس آشنا نیستید  دوره رایگان آموزش میکروسرویس را در سایت ببینید در این دوره کوتاه با میکروسرویس آشنا خواهید شد و دید کلی از آن بدست خواهید آورد


    1 - محدود به یک تکنولوژی نیستند

    می‌توانیم از زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌های متفاوتی استفاده کنیم و در فیچرهای مختلف نرم‌افزار ممکن است به دیتابیس‌های متفاوتی نیاز داشته باشیم باتوجه‌به نیاز هر سرویس بهترین آن را انتخاب کنیم و این قابلیت میکروسرویس‌ها به ما اجازه می‌دهد از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی استفاده کنیم.


    2- ساختار مناسب برای scale


     در معماری مونولیتیک اگر بخواهیم scale  را انجام دهیم باید یک نسخه کامل از اپلیکیشن را روی یک سرور دیگر اجرا کنیم و با استفاده از لودبالانسر (Load Balancer)درخواست‌های که برای وب‌سایت ارسال می‌شود روی این دو سرور تقسیم کنیم و به این صورت در معماری مونولتییک scale  را انجام دهیم.
    در معماری مونولیتیک اگر فقط بخشی از برنامه ما نیاز به scale کردن داشته باشد نمی‌توانیم فقط همان بخش از برنامه را scale کنیم اما این کار در معماری میکروسرویس‌ها به‌راحتی انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال سرویس جستجوی پروژه ما سرچ زیادی دارد و سرویس فعلی جوابگوی آن نیست برای scale  این سرویس فقط همین سرویس را می‌توانیم روی سرورهای مختلف ببریم و به‌راحتی scale   کنیم بدون اینکه سرویس‌های دیگر را تغییر دهیم.


    3- deployment ساده


    یک پروژه بسیار بزرگ مونولتیک را در نظر بگیرید وقتی یک تغییر جزئی را در قسمتی از کد انجام می‌دهیم و وقتی می‌خواهیم این تغییر را روی سرور ببریم که مشتری بتواند از آن استفاده کند باید کل پروژه بزرگ را پابلیش بگیریم و  deploye  کنیم و آن را روی سرور ببریم قطعاً این کار بسیار دشوار است و باعث می‌شود کار deployment در بازهای چندماهه انجام شود و تغییرات خیلی دیربه‌دیر در این معماری اعمال شود.
    اما باتوجه‌به ماهیت معماری میکروسرویس ما می‌توانیم به‌راحتی تغییرات هر سیستم را انجام دهیم و کمتر از چند دقیقه آن را به روی سرور منتشر کنیم تا مشتریان ما بتوانند از آن استفاده کنند.
    Deployment کل پروژه میکروسرویس کار بسیار پیچیده‌ای است ولی برای هر سرویس به‌راحتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم و فیچرهای جدید به آن اضافه کنیم.


     4- قابلیت جایگزینی


    در نظر بگیرید یک پروژه در زمان اجرا با یک زبان برنامه‌نویسی نوشته شده است و این پروژه معماری مونولیتیک است و در حال حاضر با آمدن زبان‌های برنامه‌نویسی جدید و بسیار راحت‌تر و کارآمدتر مجبور هستند با همان زبان برنامه‌نویسی قدیمی کار کنند و نرم‌افزار خود را توسعه دهند این مشکل باعث می‌شود برنامه‌نویسان راحت سمت این پروژه‌ها نروند چون استاندارد مناسبی ندارند و برای توسعه این پروژه‌ها برنامه‌نویسان کمتری مایل به انجام و توسعه این نرم‌افزار هستند.
     دلیل استفاده و ادامه‌دادن با همان زبان برنامه‌نویسی این است که به‌راحتی نمی‌توانند آن را تغییر دهند زمان و انرژی و هزینه زیادی نیاز است که بتوانند پروژه را از ابتدا با یک تکنولوژی جدید بازنویسی کنند. اگر با معماری مونولیتیک نوشته شود این چرخه چند سال یک‌بار تکرار خواهد شد و به‌هیچ‌عنوان برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
    اما اگر می توانستند بازنویسی این پروژه را طی 2 هفته انجام دهند آیا آنرا سریعتر انجام نمی دادند؟
    این مزیت بزرگ معماری میکروسرویس به ما اجازه می‌دهد در مدت‌زمان کوتاه تقریباً دو هفته بتوانیم سرویس خود را بازنویسی کنیم می‌توانیم زبان یا فریم‌ورک آن را تغییر دهیم یا حتی دیتابیس آن را.

     در مقاله کجا و چه زمانی از معماری میکروسرویس استفاده کنیم؟ گفته ایم که کجا میتوانیم از معماری میکروسرویس استفاده کنیم چون زمانی باید از این معماری استفاده کنیم که بتوانیم از مزیت های آن استفاده کنیم. 


      5- تحویل سریع فیچر به مارکت


    اگر در یک استارتاپ کارکرده باشید احتمالاً دیده‌اید که همیشه یک تیم مارکتینگ با تیم فنی برای اجرای به‌موقع موارد بیزینسی و مارکتینگ با هم اختلاف دارند به‌عنوان‌مثال تیم مارکتینگ در نظر دارد برای یک مناسبت خاص کمپین فروش ایجاد کند و نیاز دارد در مدت‌زمان مشخص این فیچر به پروژه اضافه شود اما تیم فنی برای اجرای این درخواست تیم مارکتینگ به زمان زیادی احتیاج دارد تا بتواند آن را پیاده‌سازی کند.
     در پروژه‌ای با معماری مونولتیک برای اجرای یک فیچر باید ماژول‌های متفاوتی از برنامه را تغییر دهیم و با این تغییرات باید قسمت‌های دیگر نرم‌افزار را بررسی کنیم که این تغییرات در اجرای آنها اختلال ایجاد نکرده باشد این فرایند قطعاً زمان زیادی را از برنامه‌نویس می‌گیرد تا بتواند آن فیچر را پیاده‌سازی کند در نتیجه نیازی‌های مارکتینگ را سریع اجرا نمی‌کند این مورد می‌تواند دلیلی برای شکست برخی استارت‌آپ‌ها باشد.
     اما در معماری میکروسرویس به این صورت نیست چون سرویس‌ها مجزا هستند هر فیچری که تیم مارکتینگ نیاز داشته باشد سریع‌تر اجرا خواهد شد. چون سرویس‌ها کوچک هستند و تیم اختصاصی خودشان را دارند و سرویس مجزا deploy  می‌شود و فیچر جدید به‌موقع به دست مارکت می‌رسد.
    با معماری میکروسرویس اختلاف‌نظرها و درگیری بین تیم‌ها مختلف پروژه کاهش داده می‌شود که این مورد مسئله مهمی در پروژه‌ها است.

     

    6- داشتن تیم با بهره‌وری بالا


     در معماری میکروسرویس چون سرویس ها کوچک هستند و هر تیم با تعداد شخص در حال انجام وظایف مربوط ب]ن سرویس است و سردرگمی ندارد بهره‌وری بالاتر می‌رود.


    7- داشتن codebase کوچک در هر سرویس نگهداری و توسعه آن را آسان می کند.
     


     

     


    • نویسنده: احسان بابائی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران