Activity یک پنجره است که ui برنامه را ارائه میدهد. یک برنامه میتواند یک تا چند اکتیویتی داشته باشد. اکتیویتی برای نمایش ui از لایهای که با xml طراحی شده استفاده میکند.
مهمترین هدف اکتیویتی تعامل با کاربر است. زمانی که یک اکتیویتی شروع به کار میکند تا زمانی که بسته میشود. توی چند وضعیت مختلف قرار میگیرد که بهعنوان سیکل زندگی یا lifecycle اکتیویتی شناخته میشوند.
درک سیکل زندگی اکتیوتی برای درستکار کردن یک برنامه خیلی ضروری و مهم است.
شما می توانید دوره رایگان برنامه نویسی اندروید با کاتلین را در سایت باگتو مشاهده کنید.
سیکل زندگی Activity
تصویر زیر سیکل زندگی یک اکتیویتی را نمایش میدهد.
سیکل زندگی اکتیویتی از چند متد تشکیل شده است.
متد Oncreate():
برای تولید اکتیویتی استفاده میشود و هر اکتیویتی به طور پیشفرض این متد را دارد.
override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
super.onCreate(savedInstanceState)
setContentView(R.layout.activity_main)
}
متد Onstart():
برای نمایش اکتیویتی به کاربر فراخوانی میشود.
override fun onStart() {
super.onStart()
}
متد onResume():
زمانی که تعامل اکتیویتی با کاربر شروع میشود از این متد استفاده میشود.
override fun onResume() {
super.onResume()
}
متد onPuse():
مواقعی که اکتیویتی جاری متوقف میشود این متد را فراخوانی میکنیم. مثلاً ما داریم با اپلیکیشن خودمان کار میکنیم گوشیمان زنگ میخورد و میرویم در صفحه تماس در این زمان اکتیویتی وارد این متد میشود.
override fun onPause() {
super.onPause()
}
متد onStop() :
موقعی که میخواهیم اکتیویتی را ببندیم و تعاملش را با کاربر قطع کنیم از این متد استفاده میکنیم.
override fun onStop() {
super.onStop()
}
متد onDestroy() :
قبل از این که اکتیویتی از بین برود بهوسیله سیستمعامل فراخوانی میشود.
super.onDestroy()
}
نکته: اگر کاربر اکتیویتی را ببندند یا خود سیستم بههرحال این متد فراخوانی میشود.
متد onRestart() زمانی که اکتیویتی متوقف شده و دوباره بخواهد شروع به کار کند از این متد استفاده میشود.
برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربریتان شوید