اصول شی‌گرایی چیست؟

اصول شی‌گرایی چیست؟
فهرست مقاله [نمایش]

    شی‌گرایی یکی از پرکاربردترین رویکردها در زمینه‌ی برنامه‌نویسی است. به طور خلاصه، شی‌گرایی روشی است برای مدل‌سازی داده‌ها و عملیات‌ها به شکل مجموعه‌ای از "شیء"ها. این شی‌ها می‌توانند هر چیزی از دنیای واقعی باشند، مانند انسان، ماشین یا حتی یک حساب بانکی. در این مقاله، اصول اصلی شی‌گرایی و نحوه‌ی استفاده از آنها در برنامه‌نویسی سی‌شارپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


    1. کلاس و شیء

    کلاس، قالب یا طرح‌واره‌ای است که مشخص می‌کند یک شیء چگونه باید باشد. در حالی که شیء نمونه‌ی واقعی از یک کلاس است.

    مثال: 

    فرض کنید یک کلاس به نام خودرو دارید. این کلاس می‌تواند ویژگی‌هایی مانند رنگ، برند و سرعت داشته باشد. حالا، یک شیء از کلاس خودرو می‌تواند یک مرسدس سفید با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت باشد.

    
    class خودرو 
    {
       public string رنگ;
       public string برند;
       public int سرعت;
    }


    2. وراثت

    وراثت به معنای ارتقاء و گسترش یک کلاس است.

    مثال:

     فرض کنید کلاسی به نام وانت داشته باشید که از کلاس خودرو ارث برده باشد. این به این معناست که وانت تمام ویژگی‌ها و رفتارهای خودرو را دارا می‌شود، و همچنین می‌تواند ویژگی‌ها و رفتارهای جدیدی داشته باشد.

    
    class وانت : خودرو 
    {
       public int ظرفیت_باربری;
    }


    3. پلی‌مورفیسم

    پلی‌مورفیسم به این معنی است که یک متد یا تابع به چند شکل مختلف عمل کند.

    مثال: 

    در کلاس خودرو، متدی به نام حرکت داشته باشید. در کلاس وانت، شما می‌توانید همان متد را با یک رفتار متفاوت پیاده‌سازی کنید.

    
    class خودرو 
    {
       public virtual void حرکت() 
       {
           Console.WriteLine("خودرو در حرکت است.");
       }
    }
    class وانت : خودرو 
    {
       public override void حرکت() 
       {
           Console.WriteLine("وانت با بار در حرکت است.");
       }
    }


    4. کپسوله‌سازی

    کپسوله‌سازی به معنی پنهان کردن جزئیات پیاده‌سازی یک شیء است.

    مثال: 

    شما می‌توانید دسترسی به ویژگی‌های کلاس خودرو را محدود کنید، به طوری که فقط از طریق متدها به آنها دسترسی پیدا کنید.

    
    class خودرو 
    {
       private string رنگ;
       public string دریافت_رنگ() 
       {
           return رنگ;
       }
       public void تنظیم_رنگ(string رنگ_جدید) 
       {
           رنگ = رنگ_جدید;
       }
    }

    مثال کاربردی در پروژه‌های واقعی:


    1.    یک نرم‌افزار فروشگاه آنلاین: 

    در اینجا، شیء‌هایی مانند محصول، سبدخرید و کاربر می‌تواند استفاده شوند.


    2.    یک سیستم مدیریت محتوا:

     شیء‌هایی مانند مقاله، نویسنده و دیدگاه وجود دارد.

     امیدوارم با خواندن این مقاله، شما با اصول اصلی شی‌گرایی آشنا شده باشید. اگر مایل به یادگیری حرفه‌ای برنامه‌نویسی سی‌شارپ هستید، پیشنهاد می‌کنم در دوره‌های آموزش #C باگتو شرکت کنید. برنامه‌نویسی یک مهارت بسیار قدرتمند است و شما می‌توانید با استفاده از آن، نرم‌افزارهای خیره‌کننده بسازید.

    اطلاعات نویسنده
    • نویسنده: تیم تحریریه باگتو

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران