برنامه نویسی windows form در سی شارپ چیست؟

برنامه نویسی windows form در سی شارپ چیست؟
فهرست مقاله [نمایش]

    کاربران، ویندوز را محیطی با گرافیک بالا می‌بینند. قبل از این سیستم عامل جذاب، آنها از سیستم عاملی به نام MSDOS استفاده می کردند. MSDOS محیطی تاریک داشت و تکست تنها راه ارتباطی کاربر با آن بود. استفاده از windows form، کاربران را از محیطی تاریک به سمت محیطی گرافیکی کشانید.

    برنامه نویسی windows form چیست؟

    سیستم عامل ویندوز از تعداد زیادی فرم (form)  تشکیل شده است. Notepad تنها یکی از این فرم ها می باشد. در واقع سیستم عامل ویندوز قابلیتی را در اختیار برنامه نویسان سی شارپ قرار داده است که بتوانند فرم های ویندوز را توسعه دهند. این کار توسط برنامه نویسی windows form در سی شارپ صورت می پذیرد.


     در دوره رایگان آموزش سی شارپ ویندوزفرم رو بصورت کامل آموزش داده ایم. و شما برای شروع یادگیری بهتر است این دوره رایگان سی شارپ را حتما ببینید.

    چگونه یک پروژه Windows Form در #C ایجاد کنیم؟

    نصب Visual Studio: اولین گام، نصب نرم‌افزار Visual Studio است.
    ایجاد پروژه: پس از نصب، به محیط Visual Studio وارد شوید و گزینه Create a new project را انتخاب کنید.
    نوع پروژه: چون هدف، برنامه‌نویسی دسکتاپ است، باید گزینه‌ای از دسته Desktop را انتخاب کنید.
    تنظیمات پروژه: گزینه Windows Form App را انتخاب کنید، نام پروژه را تعیین کنید و Next را بزنید.
    نسخه .NET: در قسمت Target Framework، نسخه .NET 5 یا جدیدتر را انتخاب کنید.
    ایجاد پروژه: با زدن دکمه Create، پروژه شما ایجاد می‌شود.
    با انجام این مراحل، شما می‌توانید به توسعه برنامه‌ی خود در محیط Windows Form بپردازید.

     

    معرفی بخش های مختلف ویژوال استودیو

    Form

    هدف در برنامه نویسی windows form با سی شارپ، شخصی سازی و توسعه فرم ها می باشد‌. در واقع فرم ها شاکله اصلی هستند که ابزارهای گوناگون در آنها قرار می گیرند و با تغییر ویژگی هایشان، فرم ها را شخصی سازی می نمایند.

    Solution

    جهت برنامه نویسی windows form در سی شارپ، می توان فرم های پروژه را در این قسمت مشاهده نمود. در صورت عدم مشاهده آن در سمت راست محیط ویژوال استودیو از منوی view: solution می‌توان آن را نمایان ساخت.

    windows-form

     

    نحوه ایجاد یک پروژه جدید در windows form

    Properties

    فرم ها دارای خصوصیات و ویژگی هایی شامل نام، رنگ پس زمینه و غیره هستند. در برنامه نویسی windows form این ویژگی‌ها در بخشی تحت عنوان Properties قابل مشاهده می باشد. با تغییر خصوصیات موجود در Properties می‌توانید برنامه‌های مد نظرتان را شخصی سازی نمایید. اگر در هر جایی از نرم‌افزار قرار داشتید، با یک راست کلیک و مشاهده گزینه Properties می توانید به این بخش دست پیدا کنید.

    بخش‌های مختلف پنجره properties

    این پنجره از دو قسمت تشکیل شده است: اولین بخش خود properties است که به ویژگی های فرم اشاره دارد. دومین بخش events است که نمایش دهنده رویدادهای مربوط به فرم می باشد.

    toolbox

    برنامه نویسی windows form در سی شارپ توسط یک سری ابزار صورت می پذیرد. این ابزارها در بخشی به نام toolbox موجود هستند. toolbox در سمت چپ محیط نرم افزار قرار دارد‌. در صورت عدم مشاهده آن در این قسمت از آدرس ذیل می توان به آن دست پیدا نمود: view: toolbox

    نمونه ای از شخصی سازی یک فرم با برنامه نویسی windows form در سی شارپ

    به عنوان نمونه قصد داریم با استفاده از ابزار button و اعمال تغییراتی در آن، فرمی را شخصی سازی نماییم.

    انتخاب ابزار button از toolbox

    یکی از ابزارهای پرکاربرد در فرم ها button می باشد. در windows form این ابزار را با انتخاب از toolbox و درگ نمودن آن می توان به form منتقل نمود.

    تغییر مشخصه ها و ویژگی ها با اعمال تغییرات در properties

    به پنجره properties در سمت راست  form وارد شوید. اگر روی button کلیک نمایید، ویژگی‌های آن برای شما قابل مشاهده و ویرایش خواهد بود. شما می توانید با تغییر این مشخصه ها، button را شخصی سازی نمایید. به عنوان مثال در بخش text می توانید به جای button کلمه ok را وارد نمایید. ویژگی های دیگری نظیر رنگ اندازه و غیره نیز قابل مشاهده و تغییر می باشند.

    windows-form

     

    شخصی سازی ابزار button در windows form

    پس از اعمال تغییرات و اجرا در صورتی که روی ok کلیک کنیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. برنامه نویسی windows form در سی شارپ رویداد گراست. در مورد button، مهم‌ترین رویداد کلیک کردن می باشد. بدین معنی که با کلیک روی آن بایستی عملیاتی انجام گردد. مثلاً صفحه ای باز شود یا ویدئویی ذخیره گردد‌. لذا بایستی کد مد نظر خود را در قسمت events بنویسیم. با اعمال این کد، رویداد مد نظر ما رخ خواهد داد.

    کد نویسی در windows form

    جهت ورود به بخش کد نویسی بایستی وارد events شویم و روی رویداد click مربوط به ابزار button دبل کلیک می نماییم. در این صورت یک متد ایجاد می گردد.

    هدف ما نوشتن کدی با windows form است که نام فرم را تغییر دهد. به عبارتی با کلیک روی عبارت ok، "عنوان فرم تغییر کرد" جایگزین عنوان فعلی ما گردد.

    کلاس ما در اینجا form می باشد. برای ایجاد دسترسی به ویژگی‌های کلاس form از کلمه کلیدی this استفاده می نماییم. به طور کلی از این کلمه کلیدی برای اشاره به خصیصه های هر کلاسی که درون آن قرار داریم، استفاده می گردد. می خواهیم در text تغییراتی اعمال کنیم و عبارتی را گرفته و در کد قرار دهیم‌. به عبارتی get و set نماییم. پس بعد از this از text استفاده می نماییم. جهت اعمال مقداردهی در سی شارپ بعد از text باید عملگر مساوی قرار گیرد. ضمناً استرینگ هم درون زوج کویتیشن قرار می گیرد. در نهایت کد ما به این صورت نوشته می شود:

    {

    this.text="عنوان فرم تغییر کرد"

    }

    با خروجی گرفتن از برنامه و کلیک روی ok، عبارت عنوان فرم تغییر کرد به نمایش درخواهد آمد.

    windows-form

     

    نمونه ای ازکد نویسی در windows form

    سخن پایانی

    این مقاله را به معرفی آموزش سی شارپ و برنامه نویسی windows form در سی شارپ اختصاص دادیم. همچنین نحوه ایجاد یک پروژه را مورد بررسی قرار دادیم. بخش های مختلف محیط نرم افزار را نیز معرفی نمودیم. در نهایت جهت درک بهتر مطلب و آشنایی بیشتر با محیط نرم افزار، به ذکر مثالی پرداختیم.

     


    • نویسنده: احمدرضا غلامی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران