برای چه اپلیکیشن‌هایی می‌توانیم از میکروسرویس‌ها استفاده کنیم؟

برای چه اپلیکیشن‌هایی می‌توانیم از میکروسرویس‌ها استفاده کنیم؟
فهرست مقاله [نمایش]

    میکروسرویس معماری جدیدی است که برای رفع مشکلات معماری یکپارچه صنعتی ارائه شده است و امروزه اکثر شرکت‌های بزرگ دنیا از این معماری استفاده می‌کنند.

    طبق تحقیقی که برند روکر یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت Camunda ، از 354 شرکت بزرگ نرم‌افزاری انجام داده است 63% از این شرکت‌ها در حال حاضر از معماری میکروسرویس برای رفع چالش‌های مختلفی که داشته‌اند استفاده می‌کنند.

    در این مقاله بررسی می‌کنیم که برای چه نوع اپلیکیشن‌هایی می‌توانیم از معماری میکروسرویس استفاده نماییم.

     برای آشنایی بیشتر با مفاهیم اولیه میکروسرویس پیشنهاد میکنم که دوره رایگان آموزش میکروسرویس را مشاهده کنید .

    استارت‌آپ‌هایی که به دنبال رشد سریع کسب کار هستند

    Growing-software

    استارت‌آپ‌ها معمولاً با یک مدل MVP  شروع به فعالیت می‌کنند و بعد از بازخوردهایی که از بازار دریافت می‌کنند سیستم خود را طبق نیاز بازار تغییر می‌دهند.

    در نسخه MVP استارت‌آپ‌ها تغییرات بسیار زیاد است و خیلی سریع باید بتوانیم این تغییرات را اعمال نماییم استفاده از معماری سنتی یکپارچه بهترین گزینه برای نسخه اولیه استارت‌آپ‌های است. چون در این معماری خیلی سریع می‌توانیم تغییرات موردنیاز را انجام و به بازار هدف ارائه دهیم.

    اما بعدازاین که استارت‌آپ به جایگاه پایداری رسید باید بتواند خیلی سریع رشد کند و به میلیون‌ها کاربر خدمات ارائه نماید.

    باتوجه‌به قابلیت‌های معماری میکروسرویس خیلی راحت می‌توانیم بخش‌های مختلف اپلیکیشن را مقیاس   نماییم و بتوانیم به میلیون‌ها کاربر بدون دردسر خاصی خدمات خود را ارائه دهیم.

    مشکلی که در معماری سنتی یکپارچه وجود دارد این است که بعد از رشد نرم‌افزار به‌راحتی نمی‌توانیم تغییرات را اعمال کنیم و به بازار برسانیم و این یک مشکل بزرگ برای استارت‌آپ محسوب می‌شود.

    با معماری میکروسرویس می‌توانیم نسخه‌های جدید اپلیکیشن را خیلی سریع‌تر به بازار برسانیم و از رقبا پیشی بگیریم.

    مقیاس‌پذیری یکی از مسائل مهمی است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر را مجاب به سرمایه‌گذاری بر روی استات اپ ما می‌کند. اگر اپلیکیشنی داشته باشید که بتواند خیلی سریع مقیاس شود و به کاربران بیشتری خدمات دهد، سرمایه‌گذاران بیشتری می‌توانید برای استارت‌آپ خود جذب نمایید.

    در نتیجه برای کدنویسی نسخه اول استارت‌آپ می‌توانید از معماری سنتی یکپارچه استفاده نمایید اما برای رشد سریع استارت‌آپ باید از مزایایی که میکروسرویس‌ها ارائه می‌کنند استفاده نمایید.

     

     

    اپلیکیشن‌های بزرگی که می‌خواهند از فناوری‌های روز دنیا استفاده نمایند

    Growing software-microservice

    راه نجات اپلیکیشن‌های بزرگی که سال‌ها پیش توسط معماری سنتی یکپارچه طراحی شده‌اند معماری میکروسرویس است. این نوع اپلیکیشن‌ها بعد از بزرگ‌شدن فرایندها و تغییرات در آن بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

    افزودن فیچرهای جدید به این نوع پروژه‌ها روزبه‌روز دشوارتر می‌شود، مخصوصاً اگر فیچر جدید نیاز به ادغام کامل با سیستم قدیمی داشته باشد.

    از طرفی افزودن فیچر جدید به میکروسرویس‌ها بدون نیاز به تغییرات زیاد در کل سیستم انجام می‌شود و در کمترین زمان ممکن می‌توان فیچرهای جدید را به مشتریان رساند و این رؤیای بزرگ دست نیافتی است برای سیستم‌های بزرگ یکپارچه.

    اگر اپلیکیشن یکپارچه بزرگی دارید و برای توسعه آن به بن‌بست رسیده‌اید پیشنهاد می‌کنم برای رهایی از این جهنم یکپارچه به معماری میکروسرویس مهاجرت نمایید.

     

    مهاجرت از معماری یکپارچه به معماری میکروسرویس

    monolithic to microservice

     

    اشتباهی که برخی از تیم‌ها هنگام انتقال از یکپارچه به میکروسرویس مرتکب می‌شوند این است که سیستم یکپارچه را به یکباره کنار خواهند گذاشت و کل سیستم را از ابتدا با میکروسرویس پیاده‌سازی می‌کنند. این روش نامطلوب است و شاید چند سال برنامه‌نویسی برای این کار نیاز داشته باشید و از طرفی همچون کل تیم را درگیر پیاده‌سازی پروژه جدید کرده‌اید دیگر وقتی برای به‌روزرسانی اپلیکیشن قدیمی یکپارچه ندارید و این باعث می‌شود برای مدت طولانی نتوانید هیچ به‌روزرسانی در اپلیکیشن خود داشته باشد. 

     برای اینکه راحتتر بتوانید تشخیص دهید کجا و چه زمانی از معماری میکروسرویس استفاده کنید مقاله کجا و چه زمانی از معماری میکروسرویس استفاده کنیم؟ را مطالعه کنید.

    اما راهکار چیست؟

    کریس ریچاردسون در کتاب Microservices Patterns دو روش مناسب برای مهاجرت از یکپارچه به میکروسرویس را ارائه کرده است.

    روش اول: ویژگی‌های جدیدی که می‌خواهید توسعه دهید در معماری میکروسرویس انجام دهید. در این روش هر فیچر جدید را به‌صورت کاملاً جدا از پروژه اصلی یکپارچه طراحی می‌کنید اما  نکته مهم این است که سرویس‌های جدید با معماری یکپارچه در تعامل هستند.

    بعد از گذشت مدتی تمام فیچرهای جدید با میکروسرویس توسعه داده شدند و در نهایت می‌توانید سیستم یکپارچه را هم تقسیم به تعدادی میکروسرویس نمایید و آنها را پیاده‌سازی کنید که در نهایت با این روش از یکپارچه به میکروسرویس مهاجرت کرده باشد.

    روش دوم: تکه‌تکه کردن سیستم یکپارچه و تبدیل به میکروسرویس.

    در این روش بخش‌های مختلف سیستم یکپارچه را شناسایی می‌کنیم و تک‌به‌تک به میکروسرویس تبدیل می‌کنیم. دقت کنید که همه سیستم را به یکباره به میکروسرویس تبدیل نمی‌کنیم و از یک بخش کوچک شروع می‌کنیم و در چندین فاز تمامی بخش‌های موجود را به سرویس‌های مستقل تبدیل می‌کنیم.

     

     

     


    • نویسنده: احسان بابائی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران