پنج مهارت برتر که هر Mobile Tester باید کسب کند

پنج مهارت برتر که هر Mobile Tester باید کسب کند
فهرست مقاله [نمایش]

     

    در این مقاله برخی از مهم‌ترین مهارت‌های تست موبایل را ارائه می‌دهیم که بتوانید با کمک آنها تا حد ممکن برای تیم خود ارزش ایجاد کنید.

    Mobile Testing چیست؟

    توسعه اَپ ها یا محصولات جدید موبایل نه‌تنها به صدها ساعت زمان توسعه بلکه به ساعت‌های زیادی از تست نیاز دارد. تسترهای Quality assurance (تضمین کیفیت یا  QA) بخشی جدایی‌ناپذیر از هر تیم توسعه‌ای هستند. آنها تضمین می‌کنند که کاربران نهایی بهترین برنامه یا محصول را با حداقل باگ‌ها یا مشکلات عملکرد دریافت می‌کنند. صرف‌نظر از تیم شما، برای تیم توسعه مهم است که مستقیم و هماهنگ با تیم تست QA موبایل کار کنند.

    یک موبایل تستر عالی کسی است که به‌خوبی ارتباط برقرار کند، محصول را بفهمد، نحوه استفاده از ابزارهای رایج تست را بداند و (به‌عنوان یک امتیاز اضافی) نحوه عملکرد اپ‌های موبایل را اندازه‌گیری کند. البته در هر شغلی، چالش‌هایی وجود دارد که موبایل تسترها و یک تیم توسعه هم ممکن است با آنها مواجه شوند.

      شما میتوانید برای یادگیری برنامه نویسی اندروید دوره آموزشی اندروید با کاتلین در سایت باگتو را در قسمت آموزش برنامه نویسی موبایل مشاهده نمایید.

    چالش‌های تست موبایل

    ارتباطات یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که تیم‌های تست QA موبایل، هنگام تعامل با تیم توسعه‌دهنده اَپ‌ها با آن روبرو می‌شوند. تعیین انتظارات و خواسته‌ها در ابتدای پردازش تست بسیار مهم است. سبک ارتباطات تستر و حجم پیام‌ها باید با انتظارات تیم توسعه مطابقت داشته باشد.

    سعی کنید Slack یا Discord را با جریان مداوم سؤالات در کانال‌های دارای high-priority (اولویت بالا) اشباع نکنید.

    پیام‌های Distracting (منحرف‌کننده) می‌تواند منجر به فضای کار ناکارآمد شود.

    موبایل تسترها ممکن است هنگام تست یک محصول جدید یا آپدیت شده روی دستگاه موبایل خود، با مشکلات خاصی روبرو شوند. توسعه دهندگان محصولات اغلب از شبیه‌سازها، نرم‌افزاری که از دستگاه‌های موبایل واقعی تقلید می‌کند، استفاده می‌کنند.

    هنگامی که یک برنامه از محیط توسعه به محیط تولید بر روی یک دستگاه واقعی منتقل می‌شود، ممکن است مشکلات عملکرد موبایل تستر هنگام تست اَپ موبایل ظاهر شود. برای هر موبایل تستر مهم است که نرم‌افزار در چه محیطی توسعه‌یافته باشد و چگونه بر عملکرد اَپ ها در دستگاه واقعی تأثیر می‌گذارد که شامل مصرف باتری، استفاده از CPU ، render تایم‌ها، کرش هاو موارد دیگر می‌شود.

    پنج مهارت برتر تست موبایل

    اجازه بدین بریم سر اصل مطلب در زیر پنج مهارت برتر که هر موبایل تستر باید داشته باشد آورده شده است.

    1-مهارت ارتباطی

    تسترهای QA  موبایل باید مهارت کلامی و ارتباطی خوبی داشته باشد. انتظارات خود را در ابتدای فرایند آزمایش تنظیم کنید تا مشخص شود چگونه و چه زمان تیم توسعه می‌خواهد بازخورد دریافت کند. یک قاعده خوب این است که هر پنج دقیقه یکبار از Slacking تیم توسعه خودداری کنید. در عوض، سعی کنید هنگام تست، بخش‌های اطلاعات را با هم گروه‌بندی کنید.

    به‌عنوان‌مثال اگر مجموعه‌ای از سؤالات هنگام تست یک ویژگی اصلی مطرح می‌شود به آنها توجه کنید و یک ایمیل با مجموعه‌ای از سؤالات بنویسید. دسته‌بندی سؤالات بر اساس ویژگی یا اسکرین معمولاً جایگزین بهتری نسبت به جریان مداوم سؤالات یا نظرات است. توانایی اولویت‌بندی ویژگی‌ها را داشته باشید و بدانید چه ویژگی‌هایی دارای اولویت بالا هستند و چه چیزهایی در اولویت نیستند (این را می‌توان در مراحل اولیه درحالی‌که انتظارات را ایجاد می‌کنید تعیین کرد). تا آنجا که می‌توانید سطوح اولویت را دنبال کنید، با این کار تیم توسعه کمتر به سؤالات متناوب و سطوح دارای اولویت پایین می‌پردازد.

    به‌عنوان‌مثال، ارتباطات کاری روزانه در Slack باید سبک و بدون مزاحمت باشد. یک موبایل تستر عالی می‌تواند از متد تریاژ نیز پیروی کند و اگر در طول تست QA یک مسئله ضروری و مهم پیش آمد، به صاحب محصول یا رهبر تیم توسعه مراجعه کند آنها را نسبت به مسئله آگاه کند. بااین‌حال، این کار را کم انجام دهید و در طول روز کاری، مدام در تداوم کار تیم توسعه وقفه ایجاد نکنید. البته ما توصیه می‌کنیم که صاحب محصول را از مسئله آگاه نکنید (مگر اینکه به سود شرکت باشد). علاوه بر گزارش باگ‌ها و مسائل عملکرد، موبایل تسترها همچنین منبع خوبی برای بازخورد مثبت هستند.

    از ارائه UX یا ایده‌های محصول نترسید، اما نحوه انجام این کار را تعیین کنید. چون هدف شما از این کار رنجاندن و آزار رساندن به کسی نیست. موبایل تسترها در رابطه‌با توسعه‌دهندگان (در صورت اشکالات و یا هر مسئله دیگر)، نیازمند سایه‌ای از ملاحظه و دیپلماسی هستند.

    2- توانایی تعیین خواسته‌ها و انتظارات

    یک امر مهم و ضروری این است که قبل از شروع تست QA و یادآوری آنها، انتظارات بین تیم تست خود و تیم توسعه را تعیین کنید. مجموعه‌ای از سؤالات استاندارد را برای پرسیدن تیم توسعه محصول قبل از تست فراهم کنید. پاسخ به این سؤالات می‌تواند به همه کمک کند تا بفهمند کدام ویژگی‌ها دارای اولویت بالایی هستند (یعنی کدام‌یک از آنها باید بیشتر از بقیه تست شوند).

    همچنین می‌توانید با سهام‌داران (به‌عنوان‌مثال رهبری توسعه، مالک محصول، سرپرست بازاریابی) و اهداف نهایی آنها از تولید محصول آشنا شوید. یک فریم‌ورک برای به اشتراک گذاشتن بازخورد ایجاد کنید (یا فریم‌ورکی را که مالک محصول یا تیم توسعه‌دهنده به شما داده است دنبال کنید). این روند را به‌صراحت دنبال کنید. در حین تست کردن و پی‌بردن به فاکتورهای ریسک و خطرساز، آنها را مشخص کنید. باگ‌های پیدا شده را به سهام‌داران اطلاع دهید و آنها را به زبان عادی توضیح دهید تا بتوانند این اطلاعات را با دیگران در شرکت به اشتراک بگذارند.

    3- شناسایی ابزارهای متداول و نحوه استفاده از آنها

    هر موبایل تستر باید با ابزارهای رایج تست و ارتباط و نحوه استفاده از آنها آشنا باشد. آمادگی استفاده از ابزارهای ردیابی و تست برای پردازش، داکیومنشن، پیگیری طرح تست یا متدولوژی و گزارش باگ‌ها یا مشکلات عملکردی را داشته باشید. ابزارهای رایج شامل Jira ، Trello ، Google Sheets ، Microsoft Excel ، Apptim ، TestProject و موارد دیگر است.

    اگر با ابزار ردیابی یا ارتباطی که تیم توسعه ترجیح می‌دهد آشنا نیستید، سریع نحوه استفاده از آن را بیاموزید تا بتوانید بهترین تجربه تست را ارائه دهید. هنگام به اشتراک گذاشتن بازخورد دقت کنید و مطمئن شوید که از کدام دستگاه استفاده کرده‌اید: سیستم‌عامل، مرورگر، سرعت اینترنت و غیره. پس از ایجاد انتظارات در مراحل اولیه، مطمئن شوید که روند شناسایی مسائل و مطرح‌شدن آنها را دنبال می‌کنید؛ بنابراین ممکن است به ابزارهای مختلفی برای به اشتراک گذاشتن و همکاری با تیم QA داخلی شما و همچنین تیم توسعه نیاز داشته باشید. می توانیداز  Google Sheets یا Microsoft Excel برای مدیریت یادداشت‌ها برای چندین سیستم‌عامل و دستگاه استفاده می‌شود. باگ‌ها و پیشرفت‌ها را می‌توان در Jira گزارش داد درحالی‌که Trello ممکن است برای مدیریت پروژه استفاده شود.

    4- داشتن روحیه همفکری و همکاری

    هنگام تست یک محصول جدید یا آپدیت، همفکری و حرفه‌ای بودن بسیار مهم است. هنگام کار با تیم توسعه‌دهنده یا مالک محصول، همفکری را تمرین کنید و شغل و مسئولیت آنها و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت آنها در نظر بگیرید. برای پیشرفت مستمر آماده باشید. حتی در شرایطی که انتظارات از قبل تعیین شده است، برای تغییر نحوه گزارش یا پیگیری باگ‌ها (مثلاً اگر فردی از تیم توسعه، آگهی‌های شما را به طور منظم درک نمی‌کند) انعطاف‌پذیر باشید. درک نحوه عملکرد شرکت‌های بزرگ و کوچک مفید است، به‌خصوص اگر در یک سرویس آزمایش تخصصی QA کار می‌کنید که به کاربران مختلف خدمات می‌دهد و به شما در همسویی با روند آنها و برقراری ارتباط بهتر کمک کند.

    وقتی صحبت از تیم داخلی شما می‌شود، روند هم‌تیمی‌های خود و هدف آنها را بدون انتقاد از آنها درک کنید. اگر فکر می‌کنید موردی وجود دارد که یک هم تیمی می‌تواند در آن پیشرفت کند، انتقادات سازنده را به‌جای اظهارنظرهای ناراحت‌کننده ارائه دهید. در نهایت باید حرفه‌ای درعین‌حال متواضع باشید و اگر دچار اشتباه هم شدید آن را بپذیرید.

    5-دانش چگونگی آنالیز کردن عملکرد اَپ موبایل

    تستر QA  موبایل هنگام شروع کار، معیارهای عملکرد اطلاعات بیشتری را در اختیار تیم توسعه‌دهنده قرار می‌دهد که می‌تواند آینده ویژگی جدید یا آپدیت شده آپ را تعیین کند، درحالی‌که همیشه برای هر تستر QA  موبایل هنگام شروع، این کار ضرورتی ندارد.

    به زمان پاسخگویی، مصرف باتری، استفاده از CPU ، زمان رندر (تحویل) و کرش در دستگاه‌های واقعی توجه کنید. با استفاده از ابزاری مانند Apptim هنگام تست عملکرد اَپ، شما می‌توانید به طور خودکار این معیارها را به دست آورید و اطلاعات لازم را برای ارائه به توسعه‌دهنده برای تشخیص و رفع مشکلات عملکرد، داشته باشید.

    توجه داشته باشید که بازخورد خود را بر اساس انتظاراتی که قبل از شروع تست ایجاد شده است، پایه‌گذاری کنید. شما به‌عنوان تستر QA موبایل باید بدانید که تیم توسعه‌دهنده برای بهبود عملکرد برنامه به چه اطلاعاتی نیاز دارد، کدام لود تایم‌ها قابل‌قبول است، چه چیزی باید بلافاصله لود شود یا چند بار باید لود اسکرین ظاهر شود.

    نتیجه

    یک موبایل تستر عالی، دارای مهارت کلامی و ارتباطی، همفکری و همکاری و آگاهی از ابزارهای متداول و معیارهای عملکرد اَپ است. مطالعه و تمرین به شما کمک می‌کند تا بهترین تستر موبایل باشید. چه در یک سرویس QA تخصصی کار کنید و چه در یک تیم تست QA داخلی، همیشه قبل از شروع تست، انتظارات و خواسته‌های بین تیم خود و تیم توسعه را مشخص کنید. مطمئن شوید که اَپ خود را روی دستگاه‌های واقعی و همچنین شبیه آنها یا شبیه‌ساز تست کرده‌اید.

    در مورد شیوه ارتباطی خود با تیم آگاه باشید. همچنین ممکن است مشکلاتی در عملکرد اَپ پیدا کنید که لازم است با تیم به اشتراک بگذارید. اگر چیزی مبهم است در موردش سؤال بپرسید اما سعی کنید سؤالات را به‌صورت یکجا مطرح کنید که باعث اختلال در تداوم کار روزانه نشود. بازخورد یک موبایل تستر به‌خوبی قابل‌درک و تقدیر است، اما اگر ایده‌های محصول شما روند مطلوبی ندارد ناراحت نباشید. در نهایت، سهام‌داران تصمیمات نهایی محصول را می‌گیرند، اما به یاد داشته باشید که شما بخش مهمی از این فرایند هستید!

     

     



    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران