آشنایی با Net Core. و Asp.Net Core

آشنایی با Net Core. و Asp.Net Core
فهرست مقاله [نمایش]

    Net Core. چیست؟

     

      نوشته .net core بر روی پس زمینه بنفش

    Net Core.یک پلتفرم اوپن سورس است که توسط شرکت مایکروسافت در سال 2014 ارائه شد و یکی از اهداف تولید این پلتفرم قابلیت cross platform بودن برنامه های تولید شده بود و این یعنی ما با یک بار کد نوشتن می توانیم آن را بر روی سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و macOS اجرا کنیم.

     

     

     

    Asp.Net Core چیست؟

       

     لوگوی asp.net core بر روی پس زمینه بنفش

     

    Asp.net core یک فریم ورک رایگان و اوپن سورس است برای طراحی و تولید اپلیکیشن های تحت وب که توسط مایکروسافت ارائه شده است. این فریمورک کراس پلتفورم است، و این یعنی برنامه های تولید شده توسط asp.net core بر روی سیستم عامل های ویندوز ؛ لینوکس یا مک اجرا می شوند و مثل ورژن های قدیمی محدود به سیستم عامل ویندوز نیستند. در واقع می توانیم بگوییم asp.net core یک ورژن جدید از Asp.Net  است که کاملا بازنویسی شده است و قابلیت های زیادی مانند ماژولار، کراس پلتفرم و اوپن سورس بودن به آن اضافه شده است. Asp.Net Core بر روی پلتفرم .Net Core اجرا می شود. در ادامه به قابلیت های .Net Core می پردازیم.

     

    ماژولار

        تصویری از lego برای نمایش نحوه ماژولار در asp.net core

     

    ماژولار به این معنی است که ما هر امکانی که نیاز داشته باشیم می توانیم بسته  Nuget  آن را دانلود به پروژه اضافه کنیم.  بدین ترتیب پروژه ما بسیار سبکتر می شود چون فقط کتابخانه های که از آنها استفاده کرده ایم به پروژه اضافه می کنیم.

      

    cross platform

         کارس پلتفرم بودن asp.net core را بر روس سیستم های windows , linux , macos به تصویر کشیده است   

     

    برنامه های که با استفاده از .Net Core نوشته می شوند بر روی سیستم عامل های ویندوز , لینوکس ومک قابل اجرا هستند. با این تکنولوژی می توانیم هر برنامه ی کاربردی که قصد داریم روی یکی از این سیستم عامل ها اجرا کنیم را به راحتی بنویسیم و این قابلیت خیلی ارزشمندی برای ما برنامه نویسان هست که با تسلط بر یک تکنولوژی و توسعه یک نرم افزار می توانیم آن را در تمامی سیستم ها اجرا کنیم و نیازی به کدنویسی مجدد یک پروژه برای  سیستم عامل های مختلف نیست.

     از برنامه های کاربردی موبایل برای سیستم عامل های android و ios گرفته تا برنامه های بزرگ سازمانی که در ویندوز سرور و لینوکس کار می کنند و یا میکروسرویس های با مقیاس بالا که در فضاهای ابری اجرا می شوند، برای تمامی این ها .Net Core  برای شما راه حل هایی ارائه می دهد.

     

    Open source

        لوگوی open source

    Net Core. اوپن سورس است و از مجوز های MIT و Apache2 استفاده می کند. طبق آمار های ارائه شده در حال حاضر بیش از 30 هزار توسعه دهنده از حدود 2000 هزار شرکت در خارج از مایکروسافت در ارتقاع و بهبود dot net core مشارکت می کنند، و می بینیم که جامعه دات نت به سرعت در حال رشد است و پروژه های جامع و کتابخانه های پرکاربردی به صورت رایگان در دسترس عموم قراردارند. علاوه بر این جامعه و خود مایکروسافت،  تیم های فنی شرکت های بزرگی همچون گوگل، رد هت، سامسونگ، یونیتی و JetBrains در حال فعالیت بر روی .Netهستند و در آینده پیشرفت های شگفت انگیزی می توانیم در .Net مشاهده کنیم.

     

    کارایی و سرعت

      برتری .net core نسبت به nodejs , java را بر روی نمایشگر های عقربه ای نشان می دهد

    Core سرعت خیلی بالایی برای پاسخ دادن به درخواست های کلاینت دارد و از Node.js و Go هم سریعتر است. این یعنی برنامه ها برای پاسخ به درخواست ها به توان محاسبه کمتری نیاز دارند. سایت stackoverflow که روزانه بیش از 10 میلیون بازدید دارد تنها در 9 سرور مستقر شده است و این قدرت و سرعت .Net Core را به خوبی نمایش می دهد. سایت TechEmpower که یک بنچ مارک معتبر است فریم ورک های وب را با کارهایی مانند سریال سازی json ، دسترسی سریع به بانک های اطلاعاتی و... مقایسه می کند. در این وب سایت می توانید مشاهده کنید که .Net Core سریعتر از هر فریمورک شناخته شده ی  دیگری هست.

    مایکروسافت برای بدست آوردن بهترین عملکرد   .Net Coreرا با asp.net core توصیه می کند. این امر زمانی اهمیت پیدا میکند که صدها میکروسرویس استفاده شوند و با هم یک اپلیکیشن بزرگ را تشکیل دهند، در این صورت به تعداد کمتری سرور نیاز دارید. این بهره وری  و مقیاس پذیری به دست آمده با dot net core به صرفه جویی های خوبی در هزینه های شما می انجامد.

    شرکت های بزرگی در حال حرکت به سمت dot net core هستند. یکی از بزرگترین شرکت ها موتور جستوجوی bing.com است که بعد از انتقال به dot net core در عملکرد سیستم خود 34 درصد پیشرفت داشته اند.

    دفتر مرکزی raygun در نیوزلند گزارش داده است که با جابجایی از Node.js به .Net Core توان خود را 2000% افزایش داده است. این شرکت محصولات Crash Reporting , Real User Monitoring , APM را ارائه می دهد. اگر نگاهی به خدمات و مشتریان سایت raygun بیاندازید بزرگی این شرکت را می توانید بهتر درک کنید.

     

     

    اکوسیستم بزرگ

       شبکه ای گسترده ازاکوسیستم dot net core

    با وجود کتابخانه های nuget و بازار Visual Studio Marketplac ، شبکه گسترده مشارکت کنندگان و سایت های سوال و جواب خارجی مانند stackoverflow و حتی سایت های فارسی مانند باگتو، نیک آموز، تاپ لرن، فرانش، دانشجویار و ... اکوسیستم بزرگ دات نتی در اختیار شما قرار دارد. که در حین انجام پروژه ها کمک شایانی به تیم شما می کند.

     

    پشتیبانی قوی

     

       لگو و ساختمان شرکت مایکروسافت

     

    Net Core. بر روی سیستم عامل های windows , macOS , Linux  توسط مایکروسافت ارائه و پشتیبانی می شود و برای بالابردن امنیت و کیفیت چندین بار در سال بروزرسانی می شود. رد هت از .Net Core در Red Hat Enterprise Linux(RHEL)پشتیبانی می کند. شرکت های رد هت و مایکروسافت برای اطمینان از اینکه .Net Core به خوبی در RHEL اجرا شود همکاری می کنند.  می بینیم که غول های بزرگ نرم افزاری پشتیبانی .Net Core را بر عهده دارند و با خیالی آسوده تر می توانیم .Net Core را برای آینده خود و سازمانمان انتخاب کنیم.

     

    زبان های برنامه نویسی برای .Net Core

       زبان های برنامه نویسی برای asp dot net core

    Asp.net core یک فریمورک رایگان و اوپن سورس است برای طراحی و تولید اپلیکیشن های تحت وب که توسط مایکروسافت ارائه شده است. این فریمورک کراس پلتفورم است. یک فریمورک رایگان و اوپن سورس است برای طراحی و تولید اپلیکیشن های تحت وب که توسط مایکروسافت ارائه شده است. این فریمورک کراس پلتفورم استیک فریم ورک است و برای تولید برنامه ها و کتابخانه ها برای این فریم ورک نیاز به یک زبان برنامه نویسی داریم. ما می توانیم از زبان های برنامه نویسی C# , VB , F#  برای تولید برنامه های .Net Core استفاده کنیم. این زبان های در ویرایشگرها و IDE های محبوب از جمله Visual Stadio و Visual Stadio Code یک پارچه شده اند و برای تولید برنامه ها میتوانیم از این زبان ها در این ویرایشگر ها استفاده کنیم.

     

     


    • نویسنده: احسان بابائی

    ارسال دیدگاه

    برای افزودن دیدگاه خود، نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری‌تان شوید


    دیدگاه کاربران

    avatar
    نسترن
    1399/02/26

    خیلی خووووووب بود

    مخصوصا دوره های باگتو که عالی هستن. 

    یه سرو گردن از اموزش های ایرانی بالاتره

    کاملا مشخصه تسلط کافی دارند به موصوعات

    لطفا دوره های بیشتری قرار بدین


    avatar
    احمدوند
    1398/11/25
    عالي بود جناب بابايي . مثال هاي خوبي براي قانع شدن ادامه بر روي asp.net core ارائه شد. لطفا در مورد بازار كار asp.net core هم اطلاعاتي براي مارقرار دهيد.تشكر